ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sjökvist i Mortorp (H)  (läst 748 gånger)

2018-05-16, 15:27
läst 748 gånger

Utloggad Ejnar Ekström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2024-02-18, 20:05
    • Visa profil
    • Ejnar Ekström
Får man fråga så här allmänt? Jag har en släkting Carl Oscar som är född i Brorsryd S:t Sigfrid (H) den 1/12 1872.
Hans fader är Peter Anders Andersson och då tycker jag att Carl Oscar skulle få efternamnet Peterson eller Andersson.
Han är registrerad som Karl Oskar Petersson sen i Mortorps socken (H) och det är allt gott och väl. Förutom det att han flyttat omkring mycket pch återfinns på sex olika sidor i hfl Mortorp (H) AI:11,
först på sidorna 59 och 155 sen på sidorna 140 och 195. På den sista har det skrivits till 'Sjökvist' och härefter heter Karl Oskar och hustrun Anna Viktoria och barnen alla Sjökvist. Detta förbryllar mig och jag undrar vad det kan vara för anledning. Tacksam för kommentar/tips. Mvh Ejnar Ekström

2018-05-16, 16:12
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil


Det var mycket vanligt att man tog ett släktnamn, för att skilja sig från alla andra med -sonnamn,  för att man tyckte det var trevligt, för att anknyta till hemorten. Tex. Skälen kunde var många. På sidan 195 i källan du anger finns  fler med "tagna" namn: Per Åkesson Ågren och  smeden  Johannes Lindgren. Det var dessutom enkelt att kalla sig något annat än  fadersnamnet. Före 1901 var det bara att berätta för pastor att "från och med nu  ska jag skrivas Sjökvist i stället för Petersson."
Sök under Språk, ord och namn - Personnamn - Efternamn - Namnbyte här på Forum, så finner du mycket mera  info.


2018-05-16, 17:21
Svar #2

Utloggad Ejnar Ekström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2024-02-18, 20:05
    • Visa profil
    • Ejnar Ekström
Tack för ett svar som jag tyckte om. Hade en misstanke om att det kunde vara lättvindigt byta namn på den tiden. Har ett liknande fall i minne och där flera namn har används i (misshandelsmål) olika rättegångar - men ibland fanns det ju lokal personkännedom så domstolarna var nog inte så lättlurade. Tack än en gång!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna