ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mörtnäs, bonden Isak Göransson f ca 1714 och h. Maria f ca 1715  (läst 1525 gånger)

2018-05-17, 17:51
läst 1525 gånger

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil
Jag har kört fast lite på Isak och Maria. Isak var av skogsfinskt ursprung och jag vet att det finns släktutredningar i flera böcker men jag har ingen av dem än. Kanske finns svaret i nån av dem.
Tyvärr saknas flera år och perioder för Karlanda vad gäller husförhör, födslar, dop, vigslar osv.
Det jag undrar är vem han var gift med? Maria Matsdotter eller Maria Andersdotter eller var han gift två ggr, dvs med båda?

Här finns de i husförhöret nästan längst ner. Först som Isak Göransson och hustru Maria. Överstrukna men strax nedanför finns de igen, då har Maria fått Andersdotter tillagt också.
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0037768_00110

I nästa husförhör som börjar med en lucka på sju år efter det tidigare har Isak dött, för Maria står även födelseort nu - Lenungen (måste vara Glava sn), översta familjen:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0037769_00084

Sen heter Maria Andersdotter i alla husför tills hon dör och i dödboken nämns hon också som Andersdotter.

Här i dödboken i Glava sn 1773 dör sonen Jan, 20 år, och här nämns föräldrarna också, Maria även där som Andersdotter. Nr 90:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0037360_00085

Däremot i födelseböckerna så heter modern Maria (Marja) Matsdotter istället, här t ex dottern Britta, höger sida
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0037785_00195

Jag har hittat totalt fyra barn födda mellan 1739-1746 där det står Matsdotter alla gångerna, sen saknas födelsebok flera år framåt men två barn till har jag hittat, ett i husför och så Jan i dödboken i Glava.

Så frågan är - kan prästen ha skrivit fel efternamn, Andersdotter i husförhöret, kanske han rörde till det med mågens förnamn som ju hette Anders? Men i så fall är det konstigt att det står Andersdotter också i Glava dödbok. Eller kan de ha haft samma präst som skrivit?
Eller var Isak gift med två Maria? I så fall bör Maria Matsdotter ha dött mellan 1746 och 1749 (Maria Andersdotter står i husförhören som mor till dottern som föddes 1749) men då saknas dödböcker. Tittade i mantalen 1746-1753, men där står Isak alltid med fru, förutom 1752 som jag inte vet då det året saknas. Så enligt mantalen verkar han troligen inte ha blivit änkling då i alla fall. Alternativt skulle det kunna vara så att Matsdotter dött senare och att Maria Andersdotter antagits vara mor till dottern Karin och sonen Jan fast det egentligen var Matsdotter. dvs Isak gifte om sig senare?

Hittade för övrigt ingen Mats eller Anders i mantalet för Lenungen just 1715 eller närmsta åren framåt heller, däremot på 1720-talet så fanns det både Anders och Mats där. Maria uppgavs ju vara född där men kanske hon bott där men inte var född där?

Hoppas någon vet mer om familjen!

Mvh,
Jörgen

Mvh,
Jörgen

2018-05-18, 06:35
Svar #1

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Citerar ur Jarl Ericsons bok "Finnar i Väst" sidan 189: "Isak Jöransson f. 171(4) blev, som omtalades under Matts Bondesson, gift med dennes dotter Marja Mattsdtr, f. c1715. Isak och Marja bodde kvar i V. Mörtnäs och i arkivalierna har uppgifter om fem barn kunnat plockas fram...."

Matts Bondesson beskrivs på sidan 187.

Det verkar som en felskrivning av Andersdotter sedan har citerats om och om igen....

Mvh
Kenneth L.


2018-05-19, 11:56
Svar #2

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil
Tack för info!

Ja, det är väl förmodligen en felskrivning av namnet. Det förvånar mig dock att det inte upptäcktes eller rättades till under flera decennier, inte ens i dödboken. Plus att prästen i Glava skrev samma namn, men det kanske var så enkelt som att han fick uppgiften från prästen i Karlanda och han hade ju redan skrivit fel.... Tittade igenom mantalslängderna för Mörtnäs ända fram till 1770-talet (1752 saknas) och utifrån dem verkar inte Isak ha varit änkling nån gång, såvida han inte var väldigt snabb att gifta om sig.

Jag har hittat sex barn till Isak och Maria, kanske Jarl missat att de fick två Per? En född 1742 och en 1743. Eller kanske är det Jan han missat som bara fanns i dödboken i Glava?

Ang Marias ursprung, det stod ju i husförhören att hon var född i Lenungen. Vet du om Mats Bondesson bodde där eller hade koppling dit? Kunde inte hitta honom i mantal där iaf.

Undrar också om du möjligen vet något om Isak och Marias dotter Britta? Hon gifte sig iaf inte i Karlanda 1767-87. 

Mvh,
Jörgen
Mvh,
Jörgen

2018-05-19, 14:53
Svar #3

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Matts finns med i mantal 1682 i Glasnäs, Älgå. Han var enligt Jarl Ericson son till Bonde Olofsson f. ca 1625 som finns i mtl 1663-94. Hans hustru var Valborg Andersdotter, oklart ursprung.
Jarl missade sonen Jan, som man ju bara hittar om man läser Glavas dödbok.
Britta försvann också för mig, när jag skrev in familjen i min släktbok "Finnättlingar från Slobyn del III".

Mvh
Kenneth

2018-05-20, 14:08
Svar #4

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil
Tack tack! Ser att boken finns på biblioteket så då kan jag låna den  :)

Mvh,
Jörgen
Mvh,
Jörgen

2019-04-13, 02:35
Svar #5

Utloggad Peter Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 04:17
    • Visa profil
Hej!
Jag lyckas inte hitta några belägg (förutom Jarl Ericssons uppgift) för att Isak ska ha varit gift med en dotter till Mats Bondesson. Däremot framgår det tydligt av Gillbergs härads domböcker från 1757-58 att han var måg till Anders Henriksson i Lenungen (ht 1757 §38, vt 1758 §52).
Så var han gift två gånger? Eller är Matsdotter en felskrivning?
-- Peter


2019-04-13, 15:10
Svar #6

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2995
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 23:43
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
Hej, är Isak Göransson en Luojainen? Död 1784-09-09 i Karlanda,Mörtnäs av gulsot ? Barn. Olof 1739-03-19, Per 1742-05-03 och 1743-10-14, Brita 1746-06-01 och Karin 1749. Till dessa barn står Maria Matsdotter som moder.

Här står Maria som Andersdotter f. 1715 i Lenungen, Glava
Med vänliga hälsningar.

2019-04-14, 03:29
Svar #7

Utloggad Peter Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 04:17
    • Visa profil
Det är den samme, ja. Här ovan diskuterades det om hans hustru hette Andersdotter eller Matsdotter, och så vitt jag kan se så kallas hon bara Matsdotter i dopboken för de barnen du nämner. Jag undrar om det finns andra bevis, eftersom Jarl Ericson t.o.m verkar veta vilken Mats hon var dotter till (Bondesson).
-- Peter

2019-08-20, 20:37
Svar #8

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil
Stort tack för denna värdefulla information Peter!

Då vet vi att Isak var gift med Maria Andersdotter och att namnuppgiften och f-ort i  husfören stämmer. Hittade Maria född i Lenungen 25/9-1718. Dock finns hon inte i vigselboken för Glava, åtminstone inte mellan 1733-1753 som jag kollat.
Utifrån Glavas dödsbok var hon således mor till sonen Jan född 1753 och enligt husförhören även till dottern Karin född 1749 (såvida prästen inte tänkt på att hon bara var styvmor?).

Då återstår att försöka reda ut om han också var gift med Maria Matsdotter. Märkligt om det skulle vara en felskrivning fyra gånger i födelseboken för alla barnen som finns i den? Det fanns en annan Matsdotter i Mörtnäs i perioden också som var gift med Isaks bror, kan han ha rört ihop det och fått för sig att båda hette så?
Intressant detalj är att Maria stavades "Marja" i dopboken, är det medvetet för att hon hade finska varianten av namnet eller för att prästen råkade stava namnet så? Jag försökte hitta fler Maria/Marja i födelseboken för att se stavningen på dem men har inte gjort det än, det var tydligen inte ett så vanligt namn då.

Som jag nämnde tidigare stod aldrig Isak som änkling i mantalen (1752 saknas dock) så om han gifte om sig i perioden måste det ha gått väldigt snabbt efter ev. frun Maria Matsdotters död.

Liten detalj, en av Isaks döttrar hette Britta, det gjorde också Maria Andersdotters mor. Britta var vanligt så det behöver inte betyda något men det kan ju också göra det.

Just nu får denna vila lite för jag saknar uppslag hur lyckas reda ut ev giftermål med M. Matsdotter men det var skönt att få M. Andersdotter på plats  :)

Mvh,
Jörgen
Mvh,
Jörgen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna