ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Norra Hultarp  (läst 865 gånger)

2018-05-18, 14:47
läst 865 gånger

Utloggad Andreas Marceau

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2018-06-05, 18:22
    • Visa profil
Hej! Alldeles ny på detta  :)
Jag söker efter min mm mor och far som hade en gård i Norra Hultarp. De hette August Nilsson (soldatnamn: Hult) och Elise Magnusson. Efter giftemål hette de Hult. Var kommer de ifrån och vilka är deras föräldrar. Har läst att August är från Östra Sallerup och Elise från Konga, men det är inte helt tydligt eftersom det står olika i vissa dokument. Är det någon som kanske vet något om dessa människor?

Med vänliga hälsningar
Andreas

2018-05-18, 14:56
Svar #1

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej!

Det underlättar om du vet när de bodde i Norra Hultarp och när de var födda. Om du fått motstridiga uppgifter om deras födelseplatser får du gärna nämna i vilka dokument du funnit dem.

VH Klas

2018-05-18, 15:21
Svar #2

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Jag tror att jag hittat din anfader i Norra Hultarp. I husförhörslängden A I/13 bild 114 sid 103 (i Arkiv Digital) finner jag en Nils Olsson med hustrun Gunnil Nånsdotter med barn varav en är sonen och soldaten August född 1873-02-20 i Hallaröd. Kan detta var din anfader? Nils Olsson står som ägare till 1/8 hemman i Norra Hultarp.

Jo då det var din anfader. I Hallaröd A II a/1 sid 130 samt 132 finner du honom. Först i föräldrahemmet och sedan flyttad till sid 132 där han står som August Nilsson Hult och med hustrun Elise som var född 18 mars 1870 i Riseberga socken. De gifte sig i Färingtofta socken 1897-02-27 .

Lycka till med forskningen.

2018-05-18, 15:57
Svar #3

Utloggad Andreas Marceau

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2018-06-05, 18:22
    • Visa profil
Tack för ett snabbt svar!
Ska genast ge mig i kast med att kolla upp detta och se om jag kan nysta mig vidare.

Med vänliga hälsningar
Andreas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna