ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hitta gården geografiskt  (läst 803 gånger)

2018-05-19, 22:05
läst 803 gånger

Utloggad Catrin Genborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2022-03-03, 17:52
    • Visa profil
    • Mitt förlags hemsida
Jag är ute efter att besöka en plats fysiskt, där en familj bott. I kyrkboken är de skrivna på Holmträsk nr 1 och Kroksjön nr 1. Jag vill liksom veta mer exakt på en karta idag, var dessa platser låg. Hur går jag bäst till väga då?  :o (förutom att titta på eniro på holmträsk och kroksjön "allmänt, mer specifikt än så)
 Familjen jag vill "besöka" är:

Magdalena Agneta Persdotter m oä son: Lycksele AI:11 (1856-1866) Bild 367 / Sida 362
Samma gäng: Lycksele AI:11 (1856-1866) Bild 160 / Sida 154

<3 Tack för all hjälp <3

2018-11-13, 16:58
Svar #1

Utloggad Ingemar Skarpås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:20
    • Visa profil
Du visste ju ortnamnen, annars hade jag rekommenderat ortnamnregistret:https://www.sprakochfolkminnen.se/sprak/namn/ortnamn/ortnamnsregistret.html
Det är bäst om man ser flera olika äldre stavningsmöjligheter. Men de har inga koordinater utsatta till var platsen låg!

Vilken gård de bodde på är knivigare, men du har tur för här har man t ex på Kroksjön skrivit ut att det är "Nummer. 1" och att "Skatt. 1/8" (1/8 mantal). Holmträsk ser bara ut att vara två gårdar på den här tiden, och Kroksjö bara 1 gård. De skriver ibland inte ut gårdsnamnet eller mantalet, och i det här fallet så står t ex Holmträsk bara 1 gång, och då SANNOLIKT för Holmträsk 1.
Som tur är så har Lantmäteriet mycket sedan ca 1630-talets början. Både kartor och dokument. Så lantmateriet.se och välj sedan historiska kartor. Det är ganska krångligt, men när du vet ungefär var platsen ligger så klicka på kartan - den protesterar om du inte kommer tillräckligt nära för att du får med för mycket. Där kan du hitta något både dokument om nybyggen, avstyckningar, från ungefärligen samma tid, och hitta någon ur din släkt. Kanske behöver du titta mer på släkt både tidigare och innan.
Hittar du en gammal karta så är det oftast väldigt detaljerad, och delar av gårdens marker kan se likadana ut idag, bäckar, åar, tjärnar kan tjäna som referenser, för de ligger nog kvar - sämre är det nog med hus som ofta flyttas. Du kan sedan titta t ex på Generalstabskartan (även det på historiska kartor) från ca 1910 och i vissa fall finns ekonomiska kartan med gränser förhopnningsvis från den trakten. Ekonomiska kan var från 1930-1970 på ett ungefär. Jämför bilderna med informationen du hittar om dina förfäder i dokumenten, så har du troligen platsen! 



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna