ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: 2 st Kerstin Andersdotter gifta med Sven Mauritzson resp Isak Isaksson  (läst 395 gånger)

2018-05-20, 10:06
läst 395 gånger

Utloggad sweank

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 229
  • Senast inloggad: 2019-02-24, 00:36
    • Visa profil
Hej,

Av någon anledning hade jag tidigare satt att den Kerstin Andersdotter som är gift med Sven Mauritzson (f. 1733-09-14 i Kisa) var född 1750-07-30 i Kisa med föräldrarna Anders Andersson (f.1713-12-24 d. 1795-05-13) och Kerstin Andersdotter (f. 1720-02-25 d. 1761-07-07). Men det kan inte stämma då boupptäckningen för Anders Andersson inte nämner någon måg Sven Mauritzson utan en måg Isak Isaksson. Det finns en Isak Isaksson född i Västra Eneby 1741-01-04 som är gift med en Kerstin Andersdotter född i Kisa 1748 och enl vigseluppgift gifta 1775, han från Skankebo och hon från Bjärkeryd. Detta borde vara den Kerstin som är född 1750-07-30 i Kisa.

Med denna information borde det väl vara klart att Svens Kerstin inte kan vara den som var född 1750-07-30 i Kisa. Men vem var hon? För det kan ju inte vara samma då Sven och Isak får barn under samma period med sina resp Kerstin.

MVH
Anders

2018-05-20, 12:46
Svar #1

Utloggad lincopensis

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5773
  • Senast inloggad: 2019-02-23, 12:17
    • Visa profil
Sven Mauritzsons hustru Kerstin Andersdotter föddes 1756 21/8 i Bjärkeryd, Kisa sn, och avled 1832 29/3 i Rappestads Kronogård, Rappestads sn, dotter till Anders Jonsson (1721-1804) och Ingrid Persdotter (1718-1804) i Bjärkeryd. Hon har fått fel födelsedatum redan i hfl i Kisa, vilket sedan följt med henne ända till dödboken i Rappestad. Hennes fall är ett av flera, där ett försök att rätta till felaktiga eller ofullständiga uppgifter i en äldre längd, vilken inte bevarats, lett helt fel.

2018-05-20, 16:25
Svar #2

Utloggad sweank

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 229
  • Senast inloggad: 2019-02-24, 00:36
    • Visa profil
Tack,

Ja, det är först nu när jag kollar igenom Bou som jag hittar familjeförhållanden som inte stämmer. Sedan skrev de ju ibland fel i ingressen i Bou för att sedan ha rättat det på sista sidan där de ska skriva under. Så bara läsa ingresser hjälper ju inte heller.

/Anders

2019-02-10, 18:39
Svar #3

Utloggad Robert E Carlson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2019-02-18, 04:34
    • Visa profil
I appreciate this information.  Kerstin and Sven are my direct ancestors.  So, Kerstin born 1756 would be correct?  I was making the same mistake as Anders.  What is Bou?  It does not translate into a word in English.  I would like to also confirm the information through Arkiv Digital.  Thanks.

Bob Carlson

2019-02-10, 20:57
Svar #4

Utloggad lincopensis

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5773
  • Senast inloggad: 2019-02-23, 12:17
    • Visa profil
My entry translated:

Sven Mauritzson's wife Kerstin Andersdotter was born 21 Aug. 1756 in Bjärkeryd, Kisa parish, and died 29 March 1832 in Rappestad's Kronogård, Rappestad's parish, daughter of Anders Jonsson (1721-1804) and Ingrid Persdotter (1718-1804) in Bjärkeryd. Her birthdate is incorrect already in the household examination rolls in Kisa. That date has followed her to the death records in Rappestad. Her case is one of several in Kisa, where attempts to correct corrupt or incomplete information has gone completely wrong.

Bou = abbreviation for bouppteckning (estate inventory).

2019-02-11, 02:47
Svar #5

Utloggad Robert E Carlson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2019-02-18, 04:34
    • Visa profil
Thank you for the information and the explanation of Bou.

Bob Carlson

2019-02-11, 21:50
Svar #6

Utloggad sweank

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 229
  • Senast inloggad: 2019-02-24, 00:36
    • Visa profil
Hi Bob,

Since Sven and Kerstin is your direct ancesters we are relatives. Svens mother has a great grandfather that is a direct ancester to me and Kerstins maternal grandparents have  great grandparents resp grandfather that are my ancesters. That is 10,11 and 12 generations away.

https://www.myheritage.se/site-family-tree-143531191/karlsson-bo-anders

Best regards
Anders

2019-02-12, 04:05
Svar #7

Utloggad Robert E Carlson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2019-02-18, 04:34
    • Visa profil
Hej Anders,

I am descended from their daughter Anna Maja.  She married Carl Trybom from Tryserum.  The family eventually moved to Norrkoping.  Their daughter was Elisabeth, born 1823.  Elisabeth's son was Carl Fredrik Trybom (father unknown), who was my farmor Alice's father. 

I have a question about Sven and Kerstin's marriage.  The Household book (Kisa (E) AI:2 (1805-1810) Image: 205 Page: 39) shows they were married in 1770 but Kerstin was born in 1756.  That seems very young.  Do you know their actual date of marriage?  I did not see them listed in Kisa's marriage records for 1770 and several year later. 

https://www.myheritage.com/site-286928811/carlsson-trybom

Best wishes,

Bob Carlson

2019-02-12, 19:35
Svar #8

Utloggad sweank

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 229
  • Senast inloggad: 2019-02-24, 00:36
    • Visa profil
Hi,

Their marrige is not recorded. Im not sure if it is Bo in this thread or another Bo that have compiled a list of marriges and births in Kisa from the start of the Church books up to 1799. The lists are suplemented with marriges and births found elsewhere.

In this list Sven and Kerstin are married 1774 and fits with their first Child born 24 apr 1775.

Best regards
Anders

2019-02-12, 23:33
Svar #9

Utloggad Robert E Carlson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2019-02-18, 04:34
    • Visa profil
Thank you Anders,

I was not sure if it was just my lack of ability to read old Swedish handwriting.  I will look in the Bou to see if it is listed there.  1774 makes more sense than 1770.

Best wishes,

Bob

2019-02-13, 09:16
Svar #10

Utloggad lincopensis

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5773
  • Senast inloggad: 2019-02-23, 12:17
    • Visa profil
It is Bo Lindwall who has compiled the aforementioned lists of births and marriages in Kisa.

2019-02-13, 14:49
Svar #11

Utloggad Robert E Carlson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2019-02-18, 04:34
    • Visa profil
Thank you Bo Persson for your reply.

Bo Lindwall, in your research into Kisa marriages, do you have a record of the marriage date of Sven Mauritzson to Kerstin Andersdotter?  Dates mentioned are 1770, which would only make her 14 years old, to 1774, since their first child was born in 1775.

thank you for y our help.

BobCarlson

 

Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna