ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jon Petersson i Arvidsjaur, f. 1798. Var Peter Edin hans far?  (läst 852 gånger)

2006-04-18, 19:24
läst 852 gånger

Utloggad Daniel Johnsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2019-11-01, 08:38
    • Visa profil
Hej!
 
I Auktsjaur fanns en Jon Petersson född 1798, gift med Anna Jonsdotter, och far till Gustav (f. 1824) som min flickvän härstammar från. GID 1974.18.14200. Jon dör 1824/25, och Anna gifter om sig med Gabriel Gustav Sundqvist.  
Min fråga är vem som är Jon Peterssons far/mor. När man kikar i födelseboken för 1798 i Arvidsjaur, så finns det ingen Jon, men väl en Johan Petter, son till predikant Peter Edin (GID 1974.21.86400). Vad tror ni? är Peter far till Jon? Jag hittar ingen annan 1798 i födelseboken med en far som heter Peter och med ett förnamn som liknar Jon (Johan).  
 
Följer man Jon i dom husförshörsböcker han finns med i, så finns det ingen referens att han skulle komma från någon annan ort, men generellt sett i Avidsjaurs kyrkoböcker är det dåligt med referenser om flyttningar mellan gårdar, och in/utflyttning från orten.  
 
Skulle vara kul och höra era åsikter/gissningar innan jag går vidare med mitt antagande.  
 
Tack på förhand för era svar,  
Med vänlig hälsning
 
Daniel Johnsson

2006-04-18, 22:28
Svar #1

Utloggad Maiken Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:26
    • Visa profil
Hej Daniel!
Först borde denna diskussion flyttas till landskapet Lappland eftersom Rötter indelas landskapsvis och Arvidsjaur tillhör landskapet Lappland, men Norrbottens län.  
 
Mycket kan kanske Per Edin dy skyllas för men den Johan Petter som han, i födelseboken, uppges vara far till är inte den gosse du söker, eftersom Johan Petter Edin blir länsman på Stämningsgården i Skellefteå. Alla barn till fäder som heter Edin och är födda i Arvidsjaur bär dessutom familjenamnet Edin.
 
Den Jon Persson du söker är förmodligen född i Källbomark, Skellefteå lfs 25/8 1798. Kolla bara att denne man flyttar iväg till Arvidsjaur. Ett bra tips för den som, på samma sätt som du, har bekymmer att hitta barn i födelseboken i Arvidsjaur är att söka i Skellefteå lfs. Merparten av nybyggarna kommer nämligen därifrån.
 
Ett annat bra tips är att söka i registret till flyttattester, samt flyttattesterna som för Arvidsjaur finns att låna på mikrokort från SVAR.
 
Lycka till, hälsar
Maiken
Maiken Arvidsson

2006-04-19, 18:40
Svar #2

Utloggad Daniel Johnsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2019-11-01, 08:38
    • Visa profil
Tack så mycket för hjälpen.  
 
Med vänlig hälsning,  
 
Daniel Johnsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna