ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Snedker Jöns Liljedahl (Persson)  (läst 1005 gånger)

2018-05-25, 21:55
läst 1005 gånger

Utloggad Ture Jönsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2018-05-26, 12:59
    • Visa profil
Hej :D


Er der nogen, der kan hjälpe mig med oplysninger om Jöns Liljedahl, födt i Vallby, Skåne 1803.05.08 og död i Kvarnby 1886.07.13, begravet Östra Hoby.
Var snedker med lille landbrug i Kvarnby til sin död.
Gift med en fiskerdatter fra Skillinge (eneste oplysning)
Havde börnene Thure (Persson) der udvandrede til USA og kontakten mistedes, födt 1860.08.18.
Johanna Liljedahl, min farmor, födt 1864.10.28.
Der havde väret flere börn, men de var döde för 1870.


Ser frem til mulige oplysninger.
ture

2018-05-25, 23:27
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:47
    • Visa profil
Hustrun hette Mätta Mårtensdotter och var mycket riktigt fiskardotter. Föddes 28 april 1825, i Östra Nöbbelöv. Fadern hette Mårten Tufvesson och modern Anna Bengtsdotter. Se sida 20 i Östra Nöbbelöv CI:3
Vigseln skedde 7 september 1855, se Östra Hoby EI:1 bild 14
Att hitta Jöns födelse var värre, det föddes ingen Jöns i Vallby på det datum som senare uppges i husförhör och som du skriver ovan. Kanske är det den Jöns som föds samma dag och år, men i mars? I såna fall Heter fadern Pehr Pehrsson och modern Anna Jönsdotter. De återfinns i Vallby CI:1 sida 153.
Liljedahl kanske han fick som soldatnamn? Något måste han ju ha sysslat med innan han gifte sig vid 52 år ålder.

2018-05-26, 12:59
Svar #2

Utloggad Ture Jönsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2018-05-26, 12:59
    • Visa profil

Tusind, tusind tak Hugorm :) det var en stor hjälp og svar på fråger, som min far stillede sin mor Johanna for mere end 100 år siden, men som hun ikke kendte svaret på.


Jeg välger at tro på, at den rette födselsdato skal väre 8.3.1803 da sonen Thure (som jeg er opkaldt efter) valgte at kalde sig Persson.


Jeg kommer senere med flere spörgsmål, men det bliver om min farfars fars slägt i Vranarp, Gladsax og Simris.


Mange hilsner
ture

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna