ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: William Benton Harp III i Tulsa, Oklahoma (död år 1944) - var kom han ifrån?  (läst 742 gånger)

2018-05-28, 11:49
läst 742 gånger

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
 Hej,
Jag försöker hjälpa en amerikansk vän i jakten på sina anor (som hoppas på en koppling till Sverige), och har nu kommit till hans farfar, William Benton Harp III, som dog i Dallas, Texas, den 3 augusti 1944. Enligt dödsattesten var han född den 18 oktober 1920, men okänt var.


Två år tidigare, närmare bestämt den 29 december 1942, hade denne William Harp och hans hustru Hazel Ann Wingfield (död 1984) fått sonen William Harp IV i Tulsa, Oklahoma.
Enligt FindAGrave ska Hazel Ann (Higgins) Wingfield vara född den 1 maj 1922. Hon är begravd i Texas.


Dessa uppgifter till trots så har jag gått helt bet på att hitta makarnas vigselnotis. Inte heller kan jag finna någon av dem i 1940 års Census, märkligt nog, eller i några av de födelseboksregister jag hittills funnit på nätet.


William Benton Harp (som där kallas Jr) lär dock ha mönstrat för militärtjänst den 21 september 1942 i Tulsa, Oklahoma. Han sägs där vara född år 1921.


Finns det något med mer erfarenhet och med bättre tillgång till de amerikanska källorna än jag (t ex abonnemang på Ancestry) som skulle kunna hjälpa oss att komma vidare här?

T ex genom att se vilken adress m m som anges för Willam B Harp vid mönstringen år 1942?


Det vore oerhört bussigt…


Med tacksamma och förhoppningsfulla hälsningar,


Christian Juliusson
 

2018-05-28, 17:12
Svar #1

Utloggad Carl Wolf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 265
  • Senast inloggad: 2024-02-18, 01:46
    • Visa profil

Hej, enligt U.S. WWII Draft Cards Young Men, 1940-1947 (ancestry.com) han föddes i Arkansas och hans närmaste släkting var Bell Campbell.



Name:   William Benton Harp
Gender:   Male
Race:   White
Age:   20
Relationship to Draftee:   Self (Head)
Birth Place:   Eureka Springs, Arkansas, USA
Birth Date:   18 Oct 1921
Residence Place:   Tulsa, Oklahoma, USA
Registration Date:   16 Feb 1942
Employer:   Du Pont Powder Plant
Weight:   125
Complexion:   Dark
Eye Color:   Brown
Hair Color:   Brown
Height:   5 5
Next of Kin:   Bell Campbell



Här är han i 1940-folkräkningen (familysearch.org) med sin mormor Bell Campbell.   
Willie Harp
United States Census, 1940
Name   Willie Harp
Event Type   Census
Event Date   1940
Event Place   Ward 2, Sand Springs, Sand Springs City, Tulsa, Oklahoma, United States
Sex   Male
Age   17
Marital Status   Single
Race (Original)   White
Race   White
Relationship to Head of Household (Original)   Grandson
Relationship to Head of Household   Grandson
Birthplace   Arkansas
Birth Year (Estimated)   1923
Last Place of Residence   Eureka Springs, Carroll, Arkansas

Household Role Sex Age Birthplace
Bell Campbell   Head   F   65   Arkansas
Willie Harp   Grandson   M   17   Arkansas

2018-05-28, 17:23
Svar #2

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Stort, varmt tack för denna fantastiska hjälp, Carl!

Min amerikanske vän kommer att bli överlycklig,

Christian J

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna