ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mats Larsson och Catharina Larsdotter  (läst 974 gånger)

2018-05-31, 11:54
läst 974 gånger

Utloggad Lars Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2021-02-07, 10:35
    • Visa profil
HejSöker föräldrarna till Mats Larsson f. 1721 och Catharina Larsdotter f. 1721 gifta 1747 i Harg
Lasse

2018-05-31, 17:50
Svar #1

Utloggad Stefan Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 284
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 14:42
    • Visa profil
Hej!
Carin heter Ersdotter i efternamn. Föräldrar Erik Ersson 1688-1773. Karin Olofsdotter död 1725. Kom från Dyvlinge, Ekeby.

2018-05-31, 22:36
Svar #2

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Lasse!

Eftersom varken du eller Stefan (rosjan) anger några källor tog det lite tid att få grepp om de berörda personerna.

Stefan har i alla fall rätt namn på både Catharina och hennes föräldrar. Av en bouppteckning från 1769 (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0105768_00148) framgår att den Karin Ersdotter "som blifwit gift med bonden Mats Larsson i Sanda" var dotter till bonden Eric Ersson i Moxboda och hans första hustru Karin Olofsdotter.

Enligt den svårlästa födelsenotis som jag tror är Catharina Ersdotters var hon född i december 1721 just i Moxboda (Harg C:1, s 5). Även den lysningsnotis, som jag tror gäller henne och Mats Larsson, från november 1747 på den svårt skadade sista sidan i vigselboken (Harg EI:1, s 15) uppger att hon kommer från Moxboda. Något belägg för att hon skulle ha kommit från Ekeby har jag alltså inte funnit.

Beträffande Mats Larsson, verkar det klart att han är son till bonden Lars Mattsson i Sanda och att han övertar ansvaret för gården ungefär vid samma tid som fadern dör och han själv gifter sig med Catharina Ersdotter. Lars Mattssons hustru heter Brita Mattsdotter (Harg AI:1, s 141) och får väl gälla som Mats Larssons sannolika mor, så länge man inte hittar belägg för att Lars Mattsson var gift mer än en gång.

Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2018-06-01, 13:58
Svar #3

Utloggad Lars Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2021-02-07, 10:35
    • Visa profil
Tack för hjälpen Stefan och Hans Olof.
Lasse

2018-06-08, 20:25
Svar #4

Utloggad Börje Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 20:09
    • Visa profil
Bonden Erik Eriksson är min ana. Jag har uppgifter gällande flera generationer bakom honom.
Hans första hustru, alltså Karin Ersdotters mor, kom från Dyvlinge, Ekeby.


Erik gifte sig en andra gång och ur det giftet har jag mina fortsatta anor.  Men även denna hustru dog och då gifte Erik åter om sig. Den här gången valde han en änka från Sanda, nämligen Mats Larssons mor Britta Matsdotter. Det äktenskapet blev barnlöst.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna