ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anna Britta Magnusdotter WAssenius född i VAssända  (läst 1124 gånger)

2018-06-06, 18:23
läst 1124 gånger

Utloggad Lena Blondel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 123
  • Senast inloggad: 2021-08-14, 22:59
    • Visa profil
Jag söker namnen på hennes föräldrar och syskon. Tror jag hittade henne i födelsebok men då hette hon inte WAssenius och pappan hette Magnus Olofsson. Efternamnet återkommer hos en av hennes döttrar.  medan brodern heter Wassen i efternamn. Hon gifte sig med Jonas Larsson från Mellerud, Holm.

2018-06-07, 08:33
Svar #1

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil

Hej!


Jag får det till att Anna Brita är född 18/1 1792. Se Arboga landsförsamling C:3 1776-1820 sid 128. Hennes far uppges vara mönsterskrivaren Anders Wallenius och mor Lena Brita Levert i Goby. Se husförhör AIa: 12 1786-95 sid 133. Prästen skriver födseldatum 16/1 i husförhöret, men det stämmer inte med dopboken. Även register i AD 1860-1930 använder detta felaktiga födseldatum och kallar familjen Wassenius istället för Wallenius. Lita på dopboken. Men om Anna Britta senare ändrar sitt efternamn, vilket man kunde göra utan besvär på den tiden, så verkar hon vara född Wallenius.


Monika W

2018-06-07, 09:35
Svar #2

Utloggad Lena Blondel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 123
  • Senast inloggad: 2021-08-14, 22:59
    • Visa profil
Intressant! Om det är den rätta Anna Britta som alltså hette Wallenius, så tog hennes barnbarn namnet Vallin som extra efternamn efter Wassen. Wassen/WAssenius, Wallin/Vallin!  Inte otroligt. Men enligt mina uppgifter (från släktforskning gjord för många år sedan av ingift släkting) så föddes Anna Britta den 26 mars 1797 i Vassända.  Hon gifte sig med Jonas Larsson född 1867 som alltså var  mycket äldre.  Jonas var fångvaktare men fick sparken och 14 dagars fängelse "med vatten och bröd" då han dömdes för "fångspillning". Han blev senare ställd under förmyndarskap, tillsammans med hustrun Anna Britta.  Hänvisning ges till "Se arvskiftet efter svärfadern".  Är det verkligen samma Anna Britta tror du??

2018-06-07, 09:55
Svar #3

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil

Hej igen!
Nej jag är inte säker. Men Anna Britta Wassenius är ju inte så vanligt namn. På AD 1860-1930 får jag EN träff på det namnet. Hon ska vara född i Arboga och bo på 1860-talet i Bäfve i Göteborg o Bohus län. Det registret är en andrahandskälla och innehåller en del fel. Har Du en gammal forskning att utgå bör Du gå till botten med den först. Det blir att nysta framifrån och bak igen. Men som forskare får man ibland hålla flera bollar i luften innan man hamnar rätt.


Monika W

2018-09-30, 18:49
Svar #4

Utloggad Lena Blondel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 123
  • Senast inloggad: 2021-08-14, 22:59
    • Visa profil
Hej Margareta!  ja, det har du rätt i. Så många bollar att jag glömde tacka dig för dina svar. Det gör jag alltså nu istället med en ursäkt: tack och förlåt!


Nu letar jag efter information  om  Anna- Brita Magnusdotters mamma som tydligen föddes 1809 i Vassända. Jag vet att pappan hette Magnus Olofsson och var bonde i Vassända och att han var gift med Maya Månsdotter. Det är Maya jag vill veta mer om. Vad hette hennes föräldrar och vad kan man i övrigt få fram om henne, om något? Hon föddes i Skogen, Västra Götaland, den 6 mars 1788. Det är en andrahandsuppgift som jag inte kunnat bekräfta.





Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna