ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktingar till Gustav Vasa?  (läst 2702 gånger)

2018-06-13, 18:25
läst 2702 gånger

Utloggad Bo Bengtsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 203
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 11:19
    • Visa profil
Idag fick min hutru ett långt brev från en Per Andersson i Helsingborg som säger sig bl.a vara stadsvetare, sakkunnig i regeringskansliet, författare till böcker inom genealogi, ordförande inom släktföreningen Jehander och Quarn och många fler. Han säger sig forskat kring Gustav Vasas ättlingar och visar med ett släktträd att min hustru är släkt med Gustav Vasa. Jag har också släktforskat och det resultatet finns ju sökbart på DIS så att min och hans forskning stämmer från 1781 fram till min och hustruns familj idag är kanske inte så konstigt. Han redovisar dock en fortsättning bakåt i tiden fram till Gustav Vasa. Hans arbete ska tydligen sluta med en bok i höst. 

 

Känner någon till Per Andersson och detta arbete med Gustav Vasas ättlingar som ska redovisas i en bok?


2018-06-13, 20:07
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
Förmodligen samma person som skrivit om Långarydsläkten.
http://langarydsslakten.se/perandersson.htm

2018-06-17, 20:11
Svar #2

Utloggad Bo Bengtsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 203
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 11:19
    • Visa profil
Eva:

Tack, det verkar helt rätt. Där står också att han sedan några år tillbaka jobbat med att kartlägga nu levande ättlingar till Gustav Vasa.

2019-06-08, 18:01
Svar #3

Utloggad Tim Thorn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2021-11-22, 18:34
    • Visa profil
Bokverket trycks i detta nu, under augusti skall allt skickas ut  :)


Hade varit kul att se andras härstamningar ifrån Gustav, särskilt andra icke-adliga personers härstamningar. I min släkt gick det från Vasa till högadeln, till friherrliga ätter, till knapadel, till borgarsläkt och slutade i en hästskötare, min farfars far. Så kan det gå.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna