ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilken är det polska församlingen?  (läst 1024 gånger)

2018-06-18, 21:08
läst 1024 gånger

Utloggad Anders Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2022-12-13, 14:45
    • Visa profil
Har idag hittat en notis i Post- och Inrikestidningar från 1817 som kastar lite mer ljus över min Jacob Gregorssons ursprung. Jag har skrivit om honom flera gånger här ända sen 1990-talet. Han ska vara från "Parasta socken" och "Cokars by" 3 mil från Warsawa. Har jag läst rätt? Och var ligger det i så fall?


2019-08-07, 18:21
Svar #1

Utloggad Mona Hallin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2019-10-29, 15:12
    • Visa profil
Hej Anders! Tyvärr kan jag inte bidra med mer info om Jacob Gregorsson, men jag tror att byn ska uttydas Cossar, inte Cokar. Jfr dubbel-s:et i "adress" längre ner i samma artikel. Kanske är Cossar eller Kozierz ett spår (om än längre än 3 mil från Warszava)? Stort tack både för denna och tidigare info om Jacob Gregorsson! Har använt mig av detta inför en torpvandring i Stadra 2017 (Ötorpen) - och nu är det dags igen (Galltorp). Se vår hemsida stadranejden.se. Mvh Mona Hallin

2019-08-08, 10:04
Svar #2

Utloggad Anders Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2022-12-13, 14:45
    • Visa profil
Hej Mona!
Tack för svar och tipset! Ska undersöka detta vidare.
Jättekul att ni kör torpvandringar och att mina uppgifter kan ge lite "krydda"! Jag är själv engagerad i Tärna bygdegårds- och hembygdsförening i Västmanland, där jag kör historiska byvandringar en gång om året.
Lycka till med årets vandring!
Hälsningar
Anders Lindberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna