ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vigselregister, utförligt och ovanligt inlägg, SE/GLA/13120/C/2 (1710-1750), bildid: C0050187_00144  (läst 767 gånger)

2018-06-24, 15:43
läst 767 gånger

Gunnel Hansson

Här gifter sig änklingen Anders Persson med unga Margareta Andersdotter. Har aldrig sett ett sådant långt inlägg i ett vigselregister och är tacksam för hjälp med att tyda det. Verkar handla om kläder m.m. Även tacksam om någon kan tyda var paret kom ifrån också. Tror Anders ev kom från Hattegården?? Bolum men vilken gård Margareta kom från i Forshem/Fullösa kan jag inte se.

Intressant det här så hoppas någon kan hjälpa till. /Gunnel

2018-06-24, 21:42
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Gunnel!

Anledningen till den ovanligt långa anteckningen om vigseln är att den i detalj redogör för avvittringen av morsarvet till den minderåriga dottern i Anders Perssons tidigare äktenskap. Förutom ett svårtolkat penningbelopp (35 riksdaler silvermynt?) ärver dottern moderns gångkläder ("röd kiersingskiortel med swart särströja, hwit fyrtrådskiortel med grön kiersingströja" etc).

Anders Persson bor i Skattegården i Bolum, och bruden - som ser ut att heta Margitta Jonasdotter - kommer från Krackås.

Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2018-06-24, 22:03
Svar #2

Gunnel Hansson

Stort tack. Om det gällde 35 riksdaler silvermynt så måste det varit mycket pengar på den tiden. Undrar om dottern någonsin använde sin avlidna mors kläder men det var ju andra tider då så det är kanske möjligt.
/Gunnel

2018-06-24, 22:55
Svar #3

Gunnel Hansson

Nu är jag konfunderad minsann. Anders måste då ha gift sig för en tredje gång med en Margareta Andersdotter. Har gått igenom födelse, vigslar och dödsregister (samma register som ovan) men har inte hittat noteringar om 2 döttrar, Catharina född 1717 och Britta född 1720 till Anders och Margitta Jonsdotter. Enligt mina uppgifter så var han gift men Margareta Andersdotter i april 1722 (trodde första att de hade gift sig 1716) som var mor till Annicka Andersdotter född 1725 i Kärrgården, Fullösa och som är i direkt släktlinje till mig. Vad som måste ha hänt är att Margitta Jonsdotter dog innan 1722 men jag har inte funnit detta heller - registren är svårlästa eller har jag på helt felt spår och fått fel Anders Persson? Hmm.

2018-06-24, 23:55
Svar #4

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Den Anders Persson som gifte sig med Margitta Andersdotter i april 1722 uppgavs vara dräng (Forshem C:2, s 271), så han var nog knappast identisk med änklingen som gifte sig för andra gången 1716. Att döma av första hustruns garderob var den senare en välbärgad bonde.
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna