ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stora Åby C:1 sid 253 Kerstins dopvittnen  (läst 751 gånger)

2018-07-08, 12:51
läst 751 gånger

Utloggad Inga Wallenquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:37
    • Visa profil
Jag har svårt att reda om dopvittnena till Kerstin om det är organisten eller hans son? Och komministerns namn och den efterföljande kvinnans namn. Är den någon som kan tolka hela dopvittneslistan så är jag tacksam!
Inga

2018-07-10, 17:02
Svar #1

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Organisten Abraham Sjöstran(d) - inget kommatecken i dessa dopnotiser, Lars i Prästabohla....Comminister Seuleri kiärsta Anna Stina Wangel.


2018-07-11, 10:36
Svar #2

Utloggad Inga Wallenquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:37
    • Visa profil
Tack Britt-Marie!

Det visar sig att Abraham (Persson) Sjöstrand är morfar till den Abraham (Gudmundsson) Sjöstrand som gifte sig med pappersmakardottern Ulrika Johanna Ramberg i Linköping S:t Lars 24/7 1793. Han dog i Heda 1834. Däremot är han inte släkt med Per Sjöstrand som gifte sig med Christina Fredrika Balck i Vreta kloster vars farfar var Jöns Balck, pappersmakarmäster i Tannefors pappersbruk i Linköpings S:t Lars. Komministern Joakim Balck var morbror till Ulrika Johanna.

Jag är nyfiken på hur organister utbildade sig på 1700-talet. Abraham Gudmundsson Sjöstrand hade en broder Samuel som även var organist. Gick de i lära hos andra organister? Jag vet inte hur Abraham Persson Sjöstrand (som gifte sig med Catharina Wetterstand) gick i lära och jag vet inte hur många organister som fanns i hans släkt?.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna