ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 13% engelsk - ungefärlig generation?  (läst 1448 gånger)

2018-07-14, 16:12
läst 1448 gånger

Gunnel Hansson

Hej
Enligt resultatet på min DNA så är jag 54% svensk, 23% tysk/valloon samt 13% engelsk och sedan med små procent på finskt, spanskt osv.

Vet naturligtvis exakt på det svenska och mer eller mindre 100% på det tyska och t.o.m. finskt. Men, de 13% engelsk är ett stort mysterium för mig. Har inte hittat någon.

Undrar om någon vet om man kan räkna ut vilken generation den engelska genen kommer ifrån? Förmodar att det måste vara i direkt släktlinje men efter att ha läst några svar här så känner jag mig lite tveksam.

Hälsningar Gunnel

2018-10-02, 17:00
Svar #1

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Alla de försök till att visa ursprung via autosomala tester har visat på stora brister. Du jämförs med referensgrupper bestående av nu levande personer, som påstås ha anor från en speciell plats.  Att då få fram att en viss del av dig är från en plats är hart när omöjligt. Kanske finns det likheter eftersom engelsmän kom till Sverige eller tvärtom, eller också är det bara ren slump.  Mitt råd är att ta uppgifterna med en stor nypa salt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna