ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Henric Ågren och hustru Anna (Annika) Ehrenreuter  (läst 632 gånger)

2018-07-14, 18:59
läst 632 gånger

Utloggad Eva Garcia

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 161
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:55
    • Visa profil
Hej! Vore tacksam för hjälp att fylla i dom sista luckorna jag har hos detta par.
Henric Ågren är född uppskattningsvis 1725, då han enl dödsboken var 42 år när han 1767 dog i lungsot. Källeryd Säteri, Södra Solberga, tyvärr så finns det ju ingen husförhörslängd.
Vad jag saknar om honom är om det möjligtvis går att hitta ett födelsedata och en ort. Har letat i Södra Solberga på födelseåret och runt omkring det. Även i Vetlanda då hustrun var född där. Längre sträcker sig inte min uppfinningsrikedom.

Anna (Annika står det i födelseboken) föddes i Vetlanda den 24 maj 1730 och verkar behålla sitt efternamn under årens gång. I en artikel jag hittat i någon tråd här i forumet står det att hon gifte sig med Henric Ågren, löjtnant vid artilleriet, 1749. Har letat efter bröllop både i Vetlanda och Södra Solberga men hittar inget. Tacksam om hjälp finnes.

Och den tredje och sista punkten är dom barn som paret fick vart tog dom vägen. Namnen nämns i bouppteckningen.
Lars Daniel född 1751
Carl f. 1752, har jag full koll på då han är fortsättningen i min familj
Eglert
Anton
Elizabet Maria f. 1760
Finns också inskrivna Henric Ågren född 1760 och ytterligare en Henric Ågren f 1766 men bägge dog bara månader gamla.
Vore väldigt tacksam för hjälp För några månader sedan ansåg jag att den här sidan av min familj skulle vara omöjlig då jag inte hade en suck om mer än min farfar.
Tackar på förhand för all ev hjälp jag kan få
Eva

2018-07-26, 14:23
Svar #1

Utloggad Eva Garcia

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 161
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:55
    • Visa profil
Svarar på min egen fråga om det skulle finnas någon annan som letar:
Fader till Henric Ågren var Johan Ågren, f 1701 i Jönköping, död omkr 1738.

Ang Anna Ehrenreuter så avled hon den 22 Maj 1811 i Myresjö prästgård.

Söker dock vidare efter barnen som nämns ovan.

Eva


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna