ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Västerstad AI:3 b.11 / s.7  (läst 1552 gånger)

2018-07-15, 22:55
läst 1552 gånger

Utloggad Kristoffer Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:23
    • Visa profil
Hej, undrar om någon här kan hjälpa mig tyda varifrån Lusse ska vara född?

Rad 5, hennes namn är strykt.

Tack på förhand

2018-07-16, 18:54
Svar #1

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 600
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:44
    • Visa profil

Hej,
Farboret förekommer i Ortnamnsregistret (http://www.sprakochfolkminnen.se/sprak/namn/ortnamn/ortnamnsregistret/sok-i-registret.html) som ett torp och en by i Västerstad. I Västerstad CI:1 fol. 52 v. och 53 r. (längst ned) förekommer namnet som Fargbore, Farbore och Fargborg. Lusses födelse och dop  hittar du i Västerstad CI:1 fol. 25 v. (och där heter torpet Farborg).
(Ledsen om det ser ut som omvägar, men jag letade i AI:3 efter någon liknande ortsangivelse och då hittade jag Lusses syster Sissa på uppslag 3.)
Med vänlig hälsning Bertil

2018-07-16, 20:53
Svar #2

Utloggad Kristoffer Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:23
    • Visa profil

Hej,
Farboret förekommer i Ortnamnsregistret (http://www.sprakochfolkminnen.se/sprak/namn/ortnamn/ortnamnsregistret/sok-i-registret.html) som ett torp och en by i Västerstad. I Västerstad CI:1 fol. 52 v. och 53 r. (längst ned) förekommer namnet som Fargbore, Farbore och Fargborg. Lusses födelse och dop  hittar du i Västerstad CI:1 fol. 25 v. (och där heter torpet Farborg).
(Ledsen om det ser ut som omvägar, men jag letade i AI:3 efter någon liknande ortsangivelse och då hittade jag Lusses syster Sissa på uppslag 3.)
Med vänlig hälsning Bertil

Hej!

Tack så mycket för hjälpen! Jag kan dock inte hitta någon Lusse på sidan 25, men däremot på sidan 26?

2018-07-17, 15:02
Svar #3

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 600
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:44
    • Visa profil
Det beror på att  boken inte har sidnummer utan folienummer. Folie är ett detsamma som blad. Framsidan på bladet kallas r. (för recto) och baksidan v. (för verso). Fol. 25 v. är alltså vänster sida på det uppslag som har fol. 26 r. på sin högra sida.

2018-07-17, 16:25
Svar #4

Utloggad Kristoffer Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:23
    • Visa profil
Det beror på att  boken inte har sidnummer utan folienummer. Folie är ett detsamma som blad. Framsidan på bladet kallas r. (för recto) och baksidan v. (för verso). Fol. 25 v. är alltså vänster sida på det uppslag som har fol. 26 r. på sin högra sida.

Det visste jag inte, väldigt intressant! Tack!

2019-03-18, 11:44
Svar #5

Utloggad Nils Wadström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2023-01-06, 14:05
    • Visa profil
Hej
Får jag flika in en fråga om detta med verso och recto?

Jag försöker hitta ett standardiserat sätt att hänvisa till vänster eller höger sida av en bild i opaginerade volymer, eftersom bildnumret inte duger som källhänvisning pga olika bildnumrering hos olika tjänster. Men jag vet inte om bildnumret är synonymt med folienummer (opaginerad är väl inte detsamma som folierad?).

Säg alltså att jag vill hänvisa till vänstra sidan av bild 15 i [Sockennamn] C:1 1700-1725. Skriver jag då:
Sockennamn C:1 1700-1725 Bild 15 / v (verso)???

(det viktiga här är alltså den exakta hänvisningen, inte hur jag refererar till källan i stort)

Finns nån standard för detta och om inte, hur gör ni? Tänkte försöka  få ordning på mina hänvisningarn innan materialet har blivit för omfattande..

Tack på förhand /Nils

2019-03-20, 12:35
Svar #6

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 600
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:44
    • Visa profil
Nej, så enkelt är det tyvärr inte. Folie betyder blad. Att en bok är folierad betyder alltså att det är bladen som är numrerade och inte sidorna. För att ange vilken sida av bladet som avses, användes beteckningarna recto (d.v.s. framsidan) och verso (d.v.s. baksidan). På en bild med två sidor förekommer alltså versosidan av ett blad (till vänster) och rectosidan av följande blad (till höger). Normalt finns bladnumret på rectosidan.

Skall man hänvisa till en bild får man nog ange vänster eller höger sida.

Jag har inget bra enhetligt förslag på hur man betecknar sidor i opaginerade böcker. I domböcker brukar jag ange vilket ting som avses och ärendets (paragraf)nummer, om sådant finns angivet, eller datum och ärendets ordningsnummer den dagen.
HälsningarBertil

2019-03-20, 14:34
Svar #7

Utloggad Nils Wadström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2023-01-06, 14:05
    • Visa profil
Tack, Bertil. Då riskerar jag inte att göra foliohänvisningar till ofolierade volymer :)
Och det är bra att veta också att det inte finns någon standard. Då får jag bestämma själv. Det viktigaste är väl att man ger exakta hänvisningar, som i ditt exempel.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna