ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: System i Församlingsböcker i Lund efter 1920?  (läst 1502 gånger)

2018-07-18, 01:01
läst 1502 gånger

Utloggad Björn Bergenfeldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2023-05-17, 23:47
    • Visa profil
Efter att ha forskat en hel del i staden så har jag koll på systemet med de olika rotarna och hittar snabbt där. Någon gång under 1920-talet lämnades det systemet men ersattes med vad? Nu när jag letar efter en släkting som dog i Lund 1947-12-26 konstaterar jag att det finns 18 volymer med Församlingsböcker som täcker året 1947 men jag förstår inte systematiken i det. Personen var sannolikt bosatt på Petri Kyrkogata men hur kan man åtminstone kvalificerat gissa sig till var den finns bland dessa 18 volymer? Någon som vet?

Jag har inte heller hittat personens bouppteckning i bouppteckningsregistret för Torna och Bara häradsrätt. Vilket annars hade kunnat ge ledtrådar såklart. Tips?

2018-07-18, 03:59
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 03:37
    • Visa profil
Det står väl i varje volym till vilken sida de överförts i nästa volym.

2018-07-18, 08:06
Svar #2

Utloggad Björn Bergenfeldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2023-05-17, 23:47
    • Visa profil
Det står väl i varje volym till vilken sida de överförts i nästa volym.

Det må vara sant men jag har ju inte hittat personen i Lund då jag bara vet att personen är inflyttad under första halvan av 1900-talet. Så jag måste få en första träff. Jag vill även förstå systemet för att helt enkelt kontrollera vem som bott på vissa adresser vid en viss tidpunkt osv. Det är så svårt att tänka sig att ett system från senmedeltid brukats så länge som rotesystemet och sedan ersatts på 20-talet med ett mer opraktiskt system, men konstigare saker har väl hänt.

2018-07-18, 08:18
Svar #3

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 962
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 08:18
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil

Har du kollat bouppteckningar i Lunds rådhusrätt och magistrat serie FIIa: med register i serie DVI:?


2018-07-18, 09:41
Svar #4

Utloggad Björn Bergenfeldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2023-05-17, 23:47
    • Visa profil

Har du kollat bouppteckningar i Lunds rådhusrätt och magistrat serie FIIa: med register i serie DVI:?
Nej. Jag trodde det var Torna och Bara Häradsrätt som gällde? Hittade personen direkt! Tack för tipset. Mysteriet är löst och släktberättelsen verkade stämma av uppgifterna i Bouppteckningen. Men förstår fortfarande inte systemet med Församlingsböckerna efter 1920 i Lund.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna