ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Josef Levandowskij  (läst 1272 gånger)

2018-07-18, 10:46
läst 1272 gånger

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil

Hej!
Ovanstående Josef Levandowskij är född 18810717 i Ryssland. Jag vet inte när han kom till Sverige, men i AD 1950 finns han angiven i Tengene och flyttar 1951 till Seglora som gummiarbetare. Hans hustru, som jag saknar namn på, ska ha dött 19401130 men jag saknar träff på någon gift Levandowskij eller feminin form av detta namn i dödboken. Kanske dog hon inte i Sverige. Josef Levandowskij dog 19721203 i Borås, Gustav Adolf.
Har någon stött på denne man? Det är ett löst skott, men jag chansar.


Monika W

2018-07-20, 16:45
Svar #1

Utloggad Bert-Ola Söderlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 20:10
    • Visa profil
Han var polsk medborgare född i Bilka Ukarina kom till Sverige som politisk flykting 1948
Gift med framlidne Marselina född Sagorskaja och avled 1937 Ryska Karelen
Barnet Franz med fru Viktoria samt två barn medföljde vid flykten från Finnland
Josef har en son till men saknar namnuppgifter
.
Franz och Viktoria fick många barn
Men hur är ni relaterad till Josef och franz familj

2018-07-21, 06:16
Svar #2

Utloggad Ingemar Borelius

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2018-07-21, 15:02
    • Visa profil

Hej, Monika hjälper mig att försöka hitta min svärmors okända pappa. Svärmor kom till 1913 då hennes mamma arbetade som tvättföreståndare på lasarettet i Falköping. Min fru gjorde nyligen ett DNA-test där en man i USA vid namn Edward Levandowski dök upp med ett mycket nära släktskap. Det mesta tyder på att han kan vara släkt med svärmors okända pappa. Han har inga kända svenskar bland sina närmaste förfäder. Det får oss att tro att något syskon i de närmast tidigare generationerna flyttat till Sverige. Josef L. fanns med som en möjlig fader med tanke på åldern men han faller förstås bort med tanke på att han kom hit först 1948. 


Jag kan inte släppa tanken att pappan måste ha arbetat vid eller nära Lasarettet i Falköping men jag får ingen trolig träff bland de som arbetade där vid samma tid.


Jag bifogar en kortare släktutredning på Edward Levandowski som jag fått hjälp med i USA och som redogör för dennes närmaste förfäder.


Med vänlig hälsning
Ingemar Borelius 

2018-07-21, 08:48
Svar #3

Utloggad Bert-Ola Söderlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 20:10
    • Visa profil
Josef far och mor heter
Stanislaw Levanowski och Helena Karlinska


Men alla verkar komma från Polen men kontakta Franz barnbarn dem kanske känner till något och det verkar ju så att dem flyttades runt en del.
Det är spännande levnads historia för dem som söker sina ättlingar så om du har kontakt med någon ur Franz efterlevande och om dem är intresserade får dem gärna kontakta  mig.
Bert-Ola


2018-07-22, 18:09
Svar #4

Utloggad Bert-Ola Söderlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 20:10
    • Visa profil
Den andra sonen heter Stanislav född 1925 04 30 skild 1972 i Sverige
Viktorias  far Pötor Osevskij och Hustru Tekla född Ohman


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna