ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Soldaten Magnus Skåning  (läst 958 gånger)

2018-07-22, 01:18
läst 958 gånger

Utloggad Michael Scott

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2021-10-29, 18:39
    • Visa profil
Hej!

Jag har i min forskning hittat en Magnus Skåning från Skåne. Här kommer en sammanfattning av det jag lyckats hitta om honom:

  • Född 1766 och död 24 februari 1811 i Bjärshög, källa: Sverige, valda begravningsuppgifter, 1649-1920 (Ancestry) (ej verifierat)
  • Född 1769, från Skåne, källa: Generalmönsterrullor - Konungens eget värvade regemente för åren 1791-1797 under Abraham Leijonhufvuds kompani, Nr. 16. Se här.
  • Född 1772, från Skåne/Ystad, källa: Generalmönsterrullor - Konungens eget värvade regemente för åren 1802-1807 under Gustaf Callerholms kompani, Nr. 70. Se här.
  • Blev antagen 1791. Fick avsked under året 1809, se här. Tjänstgjorde som Soldat/Grenadjär.
  • Vigdes den 10 januari 1802 med Catharina Johansdotter i Malmö garnisonsförsamling, se här
  • Sonen Johan föddes 5 januari 1810 i Malmö Caroli, se här
  • Andra barn: Anna Cecilia f. 1802, Dorothea, f. 1805, Petter, f. 1809. Finns bl.a. i husförhörslängder (och i register för samtliga) för Malmö S:t Petri. Sonen Johan tog efternamnet Stenbeck ca 1820-1830 efter att ha bott tillsammans med några med det efternamnet.

Jag misstänker att uppgiften om att han var född 1766 inte stämmer. Det är möjligt att han angett sig vara född 1769 om han var för ung för att få gå med i det värvade regementet och sedan ändrade åldern. Alternativt att han uppgett sig vara yngre vid senare år för att få stanna kvar längre som soldat. Om det inte är så att de helt enkelt hört/skrivit fel ålder i generalmönsterrullorna. Någon som kan tolka varför han fick avsked? Skada från landsgranat?

Har inte lyckats hitta några födelseuppgifter eller information om föräldrar samt eventuella syskon. Om någon vet något eller kan ta reda på mer vore det toppen.

Tack på förhand!

2018-07-22, 10:59
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15311
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 17:06
    • Visa profil
Magnus Skåning "afskedad  vid Sjukmönstringen i Landskrona d 1 Mars 1809".
Någon orsak anges inte här.

2018-08-05, 01:39
Svar #2

Utloggad Michael Scott

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2021-10-29, 18:39
    • Visa profil
Magnus Skåning "afskedad  vid Sjukmönstringen i Landskrona d 1 Mars 1809".
Någon orsak anges inte här.
Tack!
Har du några tips på hur jag kan komma vidare med forskningen om Magnus?
Försökte hitta födelseuppgifter i olika kyrkböcker men det är svårt när man inte vet vilken församling/kyrka han tillhörde och husförhörslängder verkar inte finnas för 1700-talet på Riksarkivets hemsida.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna