ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Porträttgalleri från Västerbottens län  (läst 1175 gånger)

2018-07-22, 07:06
läst 1175 gånger

Utloggad Catrin Genborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2022-03-03, 17:52
    • Visa profil
    • Mitt förlags hemsida
Hej
Jag undrar lite hur folk blev "invalda" i porträttgallerierna från Skånetryckeriets förlag, och jag tänker specifikt på "Porträttgalleri från Västerbottens län"?

Jag vet att för tex "Svenskt porträttgalleri" så skickades särskilda formulär ut till "utvalda" framstående medborgare och de kunde inte själva "ansöka" om att få komma med, men hur gjordes urvalet av Skånetryckeriets förlag till sina böcker? Någon som vet?


<3 Tack för all hjälp <3

2018-07-22, 18:59
Svar #1

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Min gissning är att de som betalade kom med.

Det var ju så tryckningen finansierades. Precis som med bilderböcker över gårdar och hus.





2018-07-23, 13:33
Svar #2

Utloggad Catrin Genborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2022-03-03, 17:52
    • Visa profil
    • Mitt förlags hemsida
Jag kollade f.k. upp saken via Riksarkivet som hade bandet med böcker i sitt bibliotek. I förordet i Porträttgalleri från Västerbottens län framgår det att man skickade ut förfrågningar till utvalda personer om de ville vara med i boken. I Porträttgalleri över Hälsingland, som gjordes av samma förlag vid samma tid,  finns ytterligare detaljer som rör hur förlaget arbetade med dessa matriklar. T. ex. står det att förlagets ombud gjorde personliga besök hos de personer som skulle vara med.

Så det verkar som att förlaget använt samma typ av förfarande som vid Svenskt Porträttgaller. :)
<3 Tack för all hjälp <3

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna