ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gävle Heliga Trefaldighets - Födde 1726-1769 CI:3-5 Bild 662 sid 192  (läst 637 gånger)

2018-07-22, 14:52
läst 637 gånger

Utloggad Jeremy Pearson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2018-07-22, 20:36
    • Visa profil
Kan någon hjälpa mig att läsa handstilen på det här dokumentet? Jag är från USA och jag har bara studerat svenska i sex månader. Den här handstilen är svår.

Detta är dopboken för en av mina direkta förfäder, Jacob. Hans mor, Ingrid Brostrom, var från Tegelbruk, Hille, Gävleborgs Län. Hon blev gravid utom äktenskapet och gick till Gefle för att föda. Jacob föddes den 8 november 1763. Jag vet att Ingrids syskon, (Johan och Magretha) nämns i detta dokument. Jag vet inte vem Eric Jansson och Brita Jansdotter är. Jag skulle vara väldigt glad att upptäcka vem Jacobs far är. Det kan finnas några ledtrådar i det här dokumentet

Tack så mycket!

Länk till original dokument
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33S7-9T13-923?i=661&cc=1978770



2018-07-22, 15:09
Svar #1

Utloggad Anders Väppling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 07:52
    • Visa profil

Hej!
Tolkar texten såhär:
Christnades oäkta barnet Jacob. Fadren
berättades wara
modren Qwins personen Ingrid Broström
witnen woro Tegelbruks arbetaren Eric
Jansson och des hustru Brita Jonsdotter
drängen Johan Broström och pigan Mar-
gareta Broström


Faderns namn skrevs tyvärr inte ner

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna