ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bouppteckningar och arvegods  (läst 771 gånger)

2018-07-22, 16:17
läst 771 gånger

Utloggad Arvid Sjöman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2020-11-04, 09:51
    • Visa profil
Hej!

Har som rubriken antyder en fråga om bouppteckningar.

I min släkt har man alltid haft rätt bra koll på var gamla föremål och gammalt arvegods kommer ifrån. Således finns bl.a. en käpp som inte är något speciellt i sig men som ska ha tillhört en förfader ur medelklassen under sengustaviansk och tidig Karl Johan-tid (han levde 1755-1829). Vi har aldrig haft någon anledning att anta att dessa uppgifter om proveniensen inte stämmer, och många saker har gått att bekräfta med hjälp av bouppteckningar och dylikt.

Dock ej denna käpp, som jag inte kan hitta i huvudpersonens bouppteckning från 1829. Betyder det att den inte kan ha varit hans, eller betyder det bara att den inte tagits med i bouppteckningen, oavsett skäl? I bouppteckningen finns två poster som inte är närmare specificerade: dels personens gångkläder, dels "åtskillige medicinske instrumenter" (personen ifråga var fältskär). Kan den ha räknats till någon av dessa poster?

Mycket tacksam för svar och tankar!

2018-07-24, 09:08
Svar #1

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Hm svårt fall. Det är ju omöjligt att rekonstruera vad som hände under bouppteckningen.
Käppen kan dölja sig i en post "diverse" eller rent av ha glömts bort.

Men om proveniensen säkerställts för flera andra föremål i släkten skulle jag nog lita på vad som sägs om käppen också.


Hälsningar
Håkan Bergström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna