ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lakkapää Erik o.h.h. Caisa Maria Danielsdotter i Övertorneå  (läst 845 gånger)

2004-07-18, 19:50
läst 845 gånger

M Brink

Jag letar efter någon inf om min mormors föräldrar som ska ha bott i Övertorneå-trakten, ev på fastigheten Lakkapää i Alkkula.

2004-07-18, 22:21
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Du har frågat på flera håll nu på kort tid (här och här ) utan respons har jag sett.. Bra hade nog varit om du fått napp på den första frågan som låg under 'Var ligger platsen' eftersom Alkula ligger på finska sidan och alltså hör till Ylitornio (finska Övertorneå) efter 1809. (Kyrkobokföringen tog dock lite längre tid innan den ändrades.)
 
Tror kanske det är därför du haft svårt att finna något i de svenska församlingarna..
 
Ylitornio finns att söka i (för 1844-1880) i den finska databasen HisKi (http://www.genealogia.fi/hiski?se) - där kan du finna ett flertal Lakkapää, men jag har en känsla av du kanske behöver komma åt uppgifter efter 1880 först..?

2004-07-18, 22:34
Svar #2

Peter Karlsson (Peterk)

Men det finns ju där en Johan Erik, född 1851 19/11, son till en Salomon Salomonsson Lakkapää m. hustru Brita Kaisa i Alkula !
 
& är det så pass tidigt det gäller så kanske hustrun till Erik är den Caisa Maria, född 1855 1/5 som är dotter till torparen Erik Daniel Johansson Stålnacke och hans hu Stina Caisa i Alkula..
 
Då du nämner att Erik var just smed så är det nog inte helt ointressant att Stålnacke är en gammal (och väl utredd) smedsläkt. -Fast innan man börjar rota i Stålnackarna på allvar måste man förstås ta reda på om man är på rätt spår här..  
 
Kika vidare på HisKi också - det kan säkert finnas mer intressant kring dessa personer att hämta.
 
 
Tillägg:
 
Paret ovan ser dock ut att verkligen bli ett par (& dessutom är han smed :-) då de har ett (första) barn Johanna fött 1878:
30.8.1878,  8.9.1878,  Alkula,  f. 38,  Smed. Joh. Er. Sal:sn Lakkapää,   Kaisa Maria   23,  Johanna
 
-Modern alltså 23 år (stämmer fint med att det hon född 1855 :-) - dessutom ges en sidhänvisning (f.[olie] 38) till förhörslängden.
 
Just sidhänvisningar finner du även i samband med syskon till Johan Erik; åtminstone 4 syskon kan du finna om du söker på 'lakkapää' som 'faderns efternamn' i Ylitornio..
 
 
(Det verkar vara enbart födda 1844-1880 som finns inmatat i HisKi - därför finner man inte denna väg några vigslar och dödsfall osv. som ju också hade varit intressant. Men detta finns att låna på mikrokort, precis som på 'vår sida' älven.)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna