ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ättlingar till Johan Ersson Ternström född 1709 i Täby, Faringe  (läst 878 gånger)

2018-07-26, 11:00
läst 878 gånger

Utloggad Jeanette Sahlholm (fd Eklund)

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 09:49
    • Visa profil
Hej,
I min jakt på manliga ättlingar till Johan Ersson Ternström född 1709 i Täby, Faringe stöter jag på patrull...


Faringe AI:1 (1765-1771) Bild 15 / sid 5
Här står det död efter sonen Magnus, men det måste vara en senare notering då han finns dels längre ned på samma sida och även finns här i hfl efter: (tyvärr glapp på 11 år mellan husförhören)

Faringe AI:2 (1782-1788) Bild 193 / sid 184
[/size]Magnus Johansson står här tillsammans med sin familj som flyttad till, ja var flyttar han?bifogar en bild på manliga ättlingar jag lyckats hitta men sedan kört fast på i hopp om att någon har mer info:






2018-07-27, 07:14
Svar #1

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 962
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 08:18
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil
I Faringe AI:2 sid 184 står bortflyttade till Stockholm.
Tittar man i dödboken C:3 för Faringe så kan man se att timmerkarlen Magnus Johansson Ternström från Stockholm dör 1784-04-23, 48 år.


Magnus är född 1735-08-26 på Näsby i Almunge, där föräldrarna också vigs 1735-05-06. Fadern Johan Ternström är då frälsefogde på Björkö herrgård i Knutby och modern är jungfru Elsa Maria Ståhlhand på Näsby.


2018-07-27, 08:27
Svar #2

Utloggad Jeanette Sahlholm (fd Eklund)

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 09:49
    • Visa profil
Stort tack för det Karin! :)
Hans föräldrar visste jag vilka de var men hade inte hittat Magnus födelse eller deras vigsel då hans syskon föds i Faringe så låste jag mig lite vid det.


Då är frågan var hans söner Anders och Erik tog vägen och om de i sin tur fick några söner. Och fick Magnus någon mer son innan sin död? Även söner till Magnus bröder är av intresse om någon skulle ha information om dessa.
Jag letar nämligen en svärdslinje från nutid som leder upp till Johan Ersson Ternström och hans manliga anor.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna