ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Inte Sankt Johannes?  (läst 1194 gånger)

2018-07-31, 00:21
läst 1194 gånger

Utloggad Caroline Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 12:55
    • Visa profil
Hej!


Jag hoppas jag kan få lite hjälp här för det känns som om jag håller på att bli tokig. Jag släktforskar åt en vän kring hennes mormorsmors släkt. Mormorsmor född 1921 är fortfarande i livet så jag kan av förklarliga skäl inte ge några detaljer. Hur som helst, jag har fått ett papper från Skatteverket där mormorsmors födelseort står som S:T Johann. i Malmöhus län. Vid sökning i Sveriges befolkning 1950 står det klart och tydligt utskrivet Malmö Sankt Johannes.  Men människan finns inte i födelseboken! Jag har letat och letat men ingen född det året har hennes namn och det finns bara ett barn född det datumet och det är en pojke som heter Börje. Jag har även tittat på året innan och året efter men INGENTING. Jag vet inte namnen på hennes föräldrar och även om jag vet, var ska jag börja? Kan hon vara inskriven i en annan församling? Någon som hörde ihop med Sankt Johannes.
Tacksam för alla tankar, tips och idéer som kan ta mig vidare.


/Caroline

2018-07-31, 00:39
Svar #1

Utloggad Anders Väppling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 10:29
    • Visa profil

Hej!

Jag vet inte om du råkat ut för det själv ännu, men i mer nutida kyrkoböcker har jag många gånger fått bläddra en bra bit innan jag hittade rätt person. Någon som föddes i Mars kunde plötsligt dyka upp mitt bland alla Augusti-barn och så vidare. Andra hade förts in allra längst bak, som om de missats att fyllas i på rätt plats.


Ett långskott: Jag kollade längst bak år 1921 och där finns en flicka införd född i Juli, efter alla "decemberbarnen": https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00085076_00183




Mvh,
Anders


2018-07-31, 08:59
Svar #2

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10498
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 14:37
    • Visa profil
    • Gensvaret
Det snabbaste sättet att återfinna födelsenotiser brukar vara att söka i Ancestrys gratisregister Namnindexerade födelseuppgifter 1859-1943, som är baserat på kyrkböcker och SCB-utdrag:
https://search.ancestry.se/search/db.aspx?dbid=2262


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna