ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Morfars inskrivningsbok  (läst 3120 gånger)

2018-08-06, 21:00
läst 3120 gånger

Utloggad Henrik Sundholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2020-01-16, 20:01
    • Visa profil
Hej alla! :)

Jag undrar om någon skulle vilja hjälpa mig att korrekt förstå min morfars inskrivningsbok?

Till en början gör han sin värnplikt 1926-1927 vid Norrköpings sjömanshus. Sedan deltar han i SFK, alltså Svenska frivilligkåren, 1939-1940 i grupp II, skyttekompani 1. Så långt tror jag mig vara på det klara. Men hur skall jag tolka det som följer efter det?

Tackar på förhand!

2018-08-08, 16:38
Svar #1

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Med tanke på anknytningen till sjön;
skulle "ls" möjligen kunna vara lots- och fyrstaten?


Hälsningar
Håkan Bergström

2018-08-08, 18:29
Svar #2

Utloggad Henrik Sundholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2020-01-16, 20:01
    • Visa profil
Med tanke på anknytningen till sjön;
skulle "ls" möjligen kunna vara lots- och fyrstaten?


Hälsningar
Håkan Bergström
Intressant! Det skulle det förstås kunna vara. Enligt stamkortet anges KA3 för det som står i bild 2, vilket väl då innebär någon sorts tjänstgöring vid Gotlands kustartillerikår (som den hette på den tiden). Men anteckningen om "ls" står inte med i stamkortet, så jag får tyvärr ingen ledtråd där.

2018-08-08, 21:53
Svar #3

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Googlade lite på LS.
Det tycks stå för Luftbevakningsstation.


Ett exempel:


http://www.tjelvar.se/beredsk/mp-2985.htm


Här uppräknas samtliga på Gotland:


http://www.tjelvar.se/beredsk/register-7.htm




Här beskrivs vad det var:


http://www.tjelvar.se/spaning/10.htm
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2018-08-08, 22:15
Svar #4

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Det låter rimligt.

Kan han ha blivit hemförlovad jämlikt Inskrivningsförordningen § 126:2?




Håkan

2018-08-08, 23:04
Svar #5

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Tyvärr har jag inte lagtexten.


Men i en beredning 1958 skrevs följande:


"Chefen för marinen
 Jag ansluter mig till den av revisorerna framförda åsikten att det är otillfredsställande, att en värnpliktig som uppenbart är oduglig för krigstjänst kvarhålles på ett förband i avvaktan på resultatet av annan myndighets prövning. Förbandsläkaren bör i dessa fall erhålla bemyndigande att besluta om omedelbar hemförlovning. Avskrift av det utfärdade läkarintyget bör tillställas inskrivningsnämnden som tilldelas befogenhet pröva förbandsläkarens beslut, varigenom likformighet i handläggning garanteras. Bestämmelsen i 1941 års inskrivningsförordning § 126: 2 föreslås ånyo tillämpas.
Stockholm den 15 januari 1958.
STIG H :SON-ERICSON Gunnar Landström"


Det kan alltså varit så att han var oduglig för krigstjänst.




Din morfar kanske var lite sjuk. De ansvariga tyckte att han gjort sitt och klassade honom som oduglig.


Sista stycket är en spekulation från min sida, det fanns gott om frivilliga till LS-tjänst.

Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2018-08-09, 08:45
Svar #6

Utloggad Henrik Sundholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2020-01-16, 20:01
    • Visa profil
Vi verkar ha löst mysteriet med vad "ls" står för, så det tackar jag så väldigt mycket för! Då återstår att ta reda på vilken luftbevakningsstation som morfar tjänstgjorde i. Jag får försöka komma iväg till Krigsarkivet någon dag framöver...

Har inte lyckats hitta 1940-talets inskrivningsförordning på nätet, men den lär ju om inte annat finnas i tryck på KB. Det är inte omöjligt att morfar blev hemförlovad på grund av oduglighet i tjänst. Han lär ha varit mycket förtjust i dryckjom.

Någon som har ett hum om perioden 1942-1944? Vad står det -- tjänstgöring jämlikt Hägkoo? Och vad är F.F. en förkortning för?

2018-08-09, 08:56
Svar #7

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
'Högkoo' är alltså nån annan lag eller förordning, men vilken.

Militära förkortningar är legendariskt ymniga, och svårbegripliga för utomstående.
På Krigsarkivet om någonstans bör den person finnas som kan dechiffrera innehållet i boken.

Hälsningar
Håkan

2018-09-03, 15:11
Svar #8

Utloggad Henrik Sundholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2020-01-16, 20:01
    • Visa profil
Pratade förresten med Krigsarkivet, som konstaterade att F.F. står för förstärkt försvarsberedskap, och att högkvo står för högkvartersorder.

Vad det betydde att bli hemförlovad jämlikt IF § 126:2 kunde de inte svara på. Den paragrafen handlade om mönstring, och mönstrat hade morfar. (Jag bifogar det inskannade utdraget ur IF för den nyfikne.)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna