ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjälp med texttydning (Borgstena)  (läst 671 gånger)

2018-08-11, 10:05
läst 671 gånger

Utloggad Dan Boström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2020-08-16, 13:07
    • Visa profil
Hej
Skulle någon kunna var vänlig och hjälpa mig att tyda kommentarstexten för avflytting av Anders Svensson (född i Eriksberg 1801) med familj i husförhörsboken Borgstena I/4 (1841-1850) sid 57? Texten som börjar med "Detta hushåll.."
För mig ser det ut som att de flyttat till Nårunga, Ornunga, Qvinnerstad eller till Säm men att det saknas uppgifter i flyttningslängd, är dock inte säker. Verkar som att de fick utflyttningsbevis 1850 men att vissa i familjen flyttade redan 1848. Lite rörigt minst sagt.
Jag kan inte hitta någon av dem inflyttade ca 1848-1850 i någon av dessa socknar.

MvhDan

2018-08-11, 18:01
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4528
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 02:09
    • Visa profil
Hela texten torde vara "Detta hushåll lärer redan 1850 hafva uttagit utflyttningsbevis ... (till fyra socknar). Ännu ingen anteckning därom skett i Utflyttningsboken. Se Sockenstämmoprotokoll 1853 9/5". Dvs 1853 visste man inte vart de tagit vägen. Dottern Johanna fick 1857 30/11 attest för att flytta in i Bredared. Då var hon 17 år så det var kanske första flytten hemifrån, men hon fick tydligen ingen attest från församlingen där familjen då befann sig. Har du kollat henne och sett om det kan ge någon ledning? Flytten var förmodligen åt Bredaredshållet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna