ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dahlström i Långaf  (läst 766 gånger)

2018-08-11, 15:51
läst 766 gånger

Utloggad Marianne Fröding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 20:59
    • Visa profil
min ana Maria Lisa Dahlström föds i Dalby 1851-01-01 som oä till Britta Jonsdotter( dotter till Hedström i Norra Råda)
Är det inte lite märkligt hon får efternamnet Dahlström när det står i födelsenotisen att ingen far uppgivits.
Britta är piga his Bruksförvaltare Dahlström som dör 54 men finns inte i dldboken. Skulle vara kul om det är han som är far!

2018-08-11, 16:05
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5115
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:42
    • Visa profil
Man kan nog räkna med att Dahlström är fader. Hur skulle annars Britta kunna få jobba kvar där, efter att ha kommit med sådana anklagelser? Man kan också tänka sig att prästen skulle protestera mot efternamnet om herr förvaltaren nekade till att vara fader. Men jag skulle börja med att kolla aktuell dombok, om några böter utdelats för detta "lägersmål". Britta borde fått, men kanske även Dahlström. Jag skulle också kolla bouppteckningen efter Dahlström, oäktingar var väl rättsligt arvslösa men ibland fick de ärva i alla fall.

2018-08-11, 16:25
Svar #2

Utloggad Marianne Fröding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 20:59
    • Visa profil
Ja, jag ska se om jag hittar domboken! Alla Brittas tre barn hette Dahlström men jag tror inte de övriga två har denne Dahlström som far. Den äldsta oä dottern var fldd i Bograngen, men jag har inte kollat födelseboken!

2018-08-11, 17:34
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5115
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:42
    • Visa profil
Råkade hitta detta när jag satt och läste om hur man bäst söker efter oäkta barns fäder:
Citera
Hej! Jag har suttit i två dagar och sökt på min fmmm Maria Lisa Dahlström född 1851-01-01 i Dalby. Det visar sig att hon var född oäkta till pigan Brita Jonsdotter * 1818-12-02 i Norra Råda. Piga hos Bruksförvaltaren Johan Magnus Dahlström i Långaf Dalby. När man följer de två vuxna får man fram att de träffas och delar hushåll 1844 i S:a Finnskoga, Bograngen där Britta föder två döttrar, dels Christina och Kattrina. (Johan Magnus moder hette Christina, men i födelseboken står hon som Stina Lena vilket var Brittas mor) De flyttar samtidigt till Dalby och Långaf där ytterligare två barn föds, Maria Lisa och Sophie, Maria Lisa är ju min ana och Sophie dör endast 13 dagar gammal (en syster till Johan Magnus heter likadant). Katrina dör också, 2 år gammal. Alla barnen antecknade som oä, en gång står det fader oangiven.
Johan Magnus dör 1854 strax innan Sophie föds. Brita lever ensam i Långaf fram till 1895 (där har jag slutat kontrollera, men hon dör väl inte långt från det året). Hon får ytterligare ett oäkta barn Johan 1858. Fast nu kommer problemet, även han kallas senare i Hfl för Dahlström. Kan man anse att det är en miss av prästen. Christina och Maria Lisa får namnet Dahlström när de flyttar, Jansdotter är överstruket och ersatt med Dahlström.
Hur såg man egentligen på detta med pigor/hushållerskans barn. Visste alla att det var bruksförvaltarens barn? Har stött på samma sak med Jan Abben Fröding, som levde med sin hushållerska och med henne fick fyra barn, alla hette Fröding. I tryckt material om Jan Abben Fröding, står oftast att han var en snäll ungkarl!! Hur stor är chansen att min Maria Lisa har Johan Magnus som far?
Svar av Håkan Skogsjö: Med den beskrivning du ger utifrån kyrkböckernas uppgifter förefaller det högst sannolikt att bruksförvaltare Dahlström är fadern, och att han levt ihop med sin hushållerska i många år utan att de gifte sig. Starka indicier som talar för detta är barnens efternamn, först Jansdotter och sedan Dahlström. Båda namnen stämmer med Johan Magnus Dahlströms namn.
Problemet i sådana här sammanhang är att man inte kan vara helt säker. Det kan trots allt vara så att Dahlström och hans hushållerska inte levde tillsammans precis hela tiden, och att något av barnen kan ha tillkommit då. Den yngre Johan, som ju bevisligen inte kan vara bruksförvaltarens barn, är ett exempel på det riskabla att dra alltför långtgående slutsatser utifrån namn. Han har tydligen tagit (eller fått) sina halvsyskons namn. Samma kan ju vara fallet också med något av de äldre barnen.
Jag tycker att namnen i detta fall – tillsammans med övriga omständigheter – bör räcka som bevis för att Dahlström och hushållerskan verkligen hade ett längre förhållande som resulterade i flera barn. Men vi kan knappast vara absolut säkra på att alla de äldre barnen verkligen var hans. Där ligger bekymret: Släktforskaren kan ju inte nöja sig med ett "nästan helt säkert" utan måste ha bevis innan Dahlström skrivs in på antavlan som far till just Maria Lisa. Och några sådana finns dessvärre inte.
https://www.genealogi.se/component/content/article/142-rotterarkivet/artiklar-som-boerjar-pa-h/975-hur-hitta-foraldrar-till-oakta-barn
Det förefaller alltså som om du har en släkting här på forumet som eftersökte denna ana för 16 år sedan, om det inte var du själv som började då och nu återupptar letandet.

2018-08-11, 17:41
Svar #4

Utloggad Marianne Fröding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 20:59
    • Visa profil
Nej, det är jag själv😖
Jag forskade aktivt fram till att jag blev utbränd. Jag fick lägga min forskning på hyllan och har nu lite smått börjat forska igen. Jag har tappat minnet om min forskning och ser att jag tydligen redan kollat detta. Så jag får söka hitta mitt minne igen! Jag antar att jag kollar domboken om ev fader tidigare.....
Tack i alla fall!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna