ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bolin & Kjellström  (läst 908 gånger)

2018-08-22, 23:12
läst 908 gånger

Utloggad Annette Ewald

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 885
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 08:58
    • Visa profil

Min farfar, Viktor Kjellström, var smed och drev tillsammans med en kompanjon en mekanisk verkstad på söder i Stockholm under 1940-50-talet. Jag tror att firman hette Bolin & Kjellström och låg på Åsögatan.


Jag skulle gärna vilja veta mer om företaget - mer precis var det låg, under vilken tid det var aktivt, vilka som var anställda där osv.


Tacksam för all hjälp med detta!


/Annette Ewald

2018-08-25, 14:38
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10491
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 11:19
    • Visa profil
    • Gensvaret
Firmans namn och adress skulle kunna finnas i din farfars mantalsuppgifter, som förvaras hos Stockholms stadsarkiv.

Med hjälp av äldre adresskalendrar (hos Stadsarkivet, Stadsbiblioteket eller KB) liksom telefonkataloger (hos Stadsarkivet eller KB) bör man också kunna få fram under vilken tidsperiod som företaget var verksamt.

Kanske kan även PRV eller Bolagsverket hjälpa dig vidare.

2018-08-25, 15:54
Svar #2

Utloggad Annette Ewald

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 885
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 08:58
    • Visa profil

Tack för de här förslagen Åke! Ska genast kika vidare!


/Annette

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna