ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mitt mtDNA-resultat visar på tysk anmoder i Skåne  (läst 1697 gånger)

2018-08-31, 12:14
läst 1697 gånger

Utloggad Elisabeth Hedin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2019-03-25, 11:35
    • Visa profil
Hej! Jag har "pappersforskat" på min raka moderslinje och hamnat i Västra Strö i Skåne där min mormors mormors mormors mor Hanna Olsdotter föddes den 28 sep 1752. Fadern heter Ola Persson, men modern anges inte. Förra året gjorde jag autosomalt test, och nyligen har jag kompletterat med mtDNA-test hos Family Tree. Jag har bara fått en enda svensk matchning på "HVR1, HVR2", en kvinna i min ålder i västra Skåne, och jag har kontaktat henne via epost, hon har också pappersforskat, men vi kan inte finna vår gemensamma ana. De andra två matchningarna (totalt 3) är män och befinner sig i USA och Brasilien. På HVR1 har jag 75 matchningar varav de flesta är tyskar. Den av mina perfekta matchningar som är äldst är en schweizisk kvinna på 1500-talet. Min haplogrupp är H. Jag har efterbeställt "full sequence" men inte fått det resultatet ännu. Kommer det att kunna ge mig bättre besked? Hur kan jag forska längre bakåt (finns ju inga husförhörsböcker för Västra Strö/Bosarp från 1700-talet) för att se om jag hittar någon "tysk" anmoder i Västra Strö eller Bosarp?

2018-08-31, 21:29
Svar #1

Utloggad Anders Väppling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 07:52
    • Visa profil
Hej!


Mitokondrie-DNA muterar väldigt långsamt om jag förstått det hela rätt, i genomsnitt ungefär var 8000:e år. Rimligen borde du (och jag) ha exakt samma mitokondrie-DNA som miljontals andra människor. Att söka släktskap inom rimlig tidsålder blir därmed omöjligt. Däremot är det självklart intressant att följa våra uråldriga anmödrars vägar!

(Männens Y-DNA har det mer väl förspänt då mutationerna uppstår mycket snabbare.)

Mvh,
Anders

2018-09-01, 17:50
Svar #2

Utloggad Elisabeth Hedin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2019-03-25, 11:35
    • Visa profil
Hej!
Man kan ha tur, det finns flera exempel där man hittat en gemensam ana via mtDNA inom några hundra år. I mitt fall med min enda svenska mtDNA-matchning visar det autosomala testet, som både jag och hon också gjort, att vi är sexmänningar eller niomänningar….så jag tänker att det är värt ett försök att komma ner på 1600-talet. Nu provar jag i alla fall (i brist på kyrkoböcker och andra källor så här långt på min egen linje) att forska på min matchnings moderslinje för att se hur långt bak jag kan komma där, och har redan hittat ett par generationer längre tillbaka än vad hon själv hade gjort, får se vart det leder.

Funderar fortfarande över källorna i Västra Strö och Bosarp. Eftersom mina anfäder var ladufogde, jungfru och möllare på Näs och Erichsholm, sedermera Trollenäs och Trolleholm, kan det möjligen finnas anställningsrullor, kontrakt eller liknande att söka i? Kan det löna sig att åka till landsarkivet i Lund? eller finns det någon bygdeförening som vet något? (Bör jag ställa den frågan under annat ämne här på Anbytarforum?)

2018-09-01, 20:03
Svar #3

Utloggad Anders Väppling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 07:52
    • Visa profil

Hej!
Man kan ha tur, det finns flera exempel där man hittat en gemensam ana via mtDNA inom några hundra år. I mitt fall med min enda svenska mtDNA-matchning visar det autosomala testet, som både jag och hon också gjort, att vi är sexmänningar eller niomänningar….så jag tänker att det är värt ett försök att komma ner på 1600-talet. Nu provar jag i alla fall (i brist på kyrkoböcker och andra källor så här långt på min egen linje) att forska på min matchnings moderslinje för att se hur långt bak jag kan komma där, och har redan hittat ett par generationer längre tillbaka än vad hon själv hade gjort, får se vart det leder.

Funderar fortfarande över källorna i Västra Strö och Bosarp. Eftersom mina anfäder var ladufogde, jungfru och möllare på Näs och Erichsholm, sedermera Trollenäs och Trolleholm, kan det möjligen finnas anställningsrullor, kontrakt eller liknande att söka i? Kan det löna sig att åka till landsarkivet i Lund? eller finns det någon bygdeförening som vet något? (Bör jag ställa den frågan under annat ämne här på Anbytarforum?)
Hej!

Men ni har alltså inte lyckats reda ut om Er autosomala träff leder tillbaka till samma geografiska plats på mödernet? Kan den komma från någon av de andra släktleden? Trots allt, det finns 64 personer 6 generationer ovanför dig, 128 i nästa steg, 256 i nästa och så vidare. Det skulle ju mycket väl kunna vara så, att ni visserligen har en ganska nära träff autosomalt, men är besläktade via MTDna för många tusen år sedan. Jag måste dock erkänna att jag inte har speciellt stora kunskaper om detta!


Jag hade i vilket fall rått dig att starta ett nytt ämne under Västra Strö församling för att komma längre bak gällande ditt raka möderne (man vet ju aldrig vad som dyker upp!)

Hittade en Bouppteckning efter en Ola Persson i Strö - se bifogad bild.
Källa: Onsjö häradsrätt (M) FIIa:5 (1790-1791) Bild 379 / sid 749 (AID: v159595.b379.s749, NAD: SE/LLA/10048)

Om din Hanna gifte sig med en Bengt Klementsson i Eslöv så är det nog rätt person. Och i så fall hette hennes mor Kjerstin Persdotter.

Mvh,
Anders

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna