ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Undenäs (R) C:5 (1798-1825) Bild 38 / sid 71  (läst 741 gånger)

2018-09-01, 14:55
läst 741 gånger

Utloggad Bertil Bengtson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 06:40
    • Visa profil
Hej! Önskar hjälp med tydning av text i rubr.
Den 27 juni föds en Anders med angiven fader Aders Jonsson, men moderns namn kan jag ej förstå!? Gärna hela texten i anslutning till denna födsel!
Tack från Bertil

2018-09-01, 21:36
Svar #1

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
Hej! Om det är barnet Johannes du menar så hette modern Stina. Efternamnet kunde jag inte tyda med säkerhet. Det slutar på dr = dotter. paret bodde i Svanvik. Faddrarna var Lars Persson, Hu Stina i St. Perstorp, dr Jan i Svanvik, H Cajsa Ibm.


Hälsningar
Gerd
Gerd Johansson
Tråvad

2018-09-01, 22:41
Svar #2

Utloggad Bertil Bengtson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 06:40
    • Visa profil
Hej igen och tack Gerd!
Förlåt mitt slarv med personnamnen m.m. men jag var i tidsnöd och slängde iväg det innan noggrann genomläsning.
Enligt min tidigare forskning skulle modern här haft namnet Stina Pehrsdotter - men jag skulle inte gissa på Pehr... här, men kan å andra sidan inte så mycket om tydning av de gamla kyrkböckerna. Kan det vara Pehrsdotter det står!?
Hälsningar från Bertil som tog sina första stapplande steg i Norra Vånga - nästgårds.. :-)

2018-09-01, 23:02
Svar #3

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
Jag är också tveksam till Pehrsdotter. De bokstäver jag känner igen får jag inte ihop till något igenkänt namn. Hoppas du hittar familjen i Svanvik, där borde eftrnamnet stå. Om du inte tidigare har gjort det så leta efter fler barn till paret, där förhoppningsvis namnet står tydligare. Bouppteckningsregistret med sökning på mannen kan också vara ett tips. Fast där är inte alla med.


Hälsningar
Gerd - Tråvadsbo av födsel och ohejdad vana.
Gerd Johansson
Tråvad

2018-09-02, 08:39
Svar #4

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Moderns efternamn står inte alls. Det står - Stina tjenande i Swanwik.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna