ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Noen som kjenner til de samiske slektene i Gällivare og Överkalix?  (läst 792 gånger)

2018-09-04, 19:49
läst 792 gånger

Utloggad Anja Tiller

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2019-01-14, 16:55
    • Visa profil
Jeg har etter lang tid funnet min 3. oldefar Anders Andersson Nyby født 13 mai 1807 i Sverige :)  Det var vanskelig å finne ham fordi han har byttet etternavn når han kom til Porsanger i Norge og hans etnisitet ble beskrevet som svensk i folketelling i Norge i 1865, og som norsk i 1875. Jeg tror at han var en smart mann. Han valgte å bruke navnet Nyby, sannsynligvis fordi familien hans bodde i Nybyn i Överkalix. I Husforhör mellom 1775-1845 så ble familien beskrevet som Lappar, og i flere kilder skrives det at foreldrene til Anders var Lappar fra Gällivare. Hans mor var fra den nå ikke-eksisterende Lulesamiske Sjokksjokk, en sameby som ofte ansees for å være skogsamisk. Far til Anders Andersson Nyby var Anders Andersson Solka (skrevet som Súlka i noen kilder), han var mest sannsynlig født mellom 1739-1744, han døde mellom 65-70 år gammel i 1809, når Anders var 2 år gammel. Hans bror Pehr Andersson var eldre fordi han var født i 1796 i Gällivare. Mor til Anders var Brita Andersdotter født i 1762, jeg har ikke funnet henne eller mannens familie i Gällivare.


Familien er:
Anders Solka født 1739-1744, død i 1809 av kopper i Nybyn.
Brita Andersdotter født 1762, veldig sannsynlig i Sjokksjokks, Lulesamisk område. Det nevnes spesifikt at hun er derfra i en kilde.


Pehr Andersson født 1796 i Gällivare, gifter seg med bondedatter Catharina (Caisa) Henriksdotter født i 1791 fra Nybyn i Överkalix.Anders Andersson Nyby født i 1807 i Nybyn, død i Porsanger i Norge hvor han har stor etterslekt. Jeg har registrert familien på geni.com, men ønsker gjerne svar fra lokalkjente slektsforskere i Gällivare, Överkalix og Svensk samiske områder. Hvordan kan jeg finne ut mer om familien?Finnes det litteratur eller lokale ressurssentre for Gällivare eller generelt innen samisk slektsforskning?
[size=0.85em][/size]
[size=0.85em][/size]

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna