ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kvarteret Luna år 1810  (läst 650 gånger)

2018-09-04, 20:20
läst 650 gånger

Utloggad Eva Garcia

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 161
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:55
    • Visa profil
Hej igen!
Jag hittar kontorsbetjänten de la Grange i detta kvarter 1810, då är han 23 år. Jag försöker på något sätt finna ut vart han föddes och när han kom till Sverige. Om jag inte minns fel så står det Genua som födelseort i lysningsboken. Detta börjar jag tvivla lite på då grosshandlaren han jobbar hos är tysk,dessutom så läser jag i hans dotters bouppteckning många år senare att hennes arv går till farbror Henri och hans fru som är döda så det går till deras son och dotter. Bägge födda i Hamburg, Tyskland. Sonen boendes i Brasilien och dottern i Tyskland vid hennes död. Tyvärr hittar jag inga fler uppgifter om deras far (tänkte att jag där kunde få en infallsvinkel till födelseort/och namnet  på modern och fadern till Henri och hans bror, men vägrar betala extra för att kunna titta i ancestrys tyska uppgifter. Nu till min egentliga fråga. Finns det någon information om immigranter till Stockholm i början av 1800-talet?
Hälsningar från hon som fastnat hos familjen de la Grange ;-)
Tilläggas kan, för att återgå till Hamburg, Grosshandlare de la Granges enda barnbarn dör i Hamburg relativt ung på en resa tillsammans med sin mor, ännu en omständighet som för mina tankar till att familjen kanske i alla fall kom från Tyskland, bara en tanke i denna intressanta släktresa.
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna