ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Maths Johansson Kurravaara  (läst 2403 gånger)

1999-10-08, 18:47
läst 2403 gånger

Ingela Sörbrandt

Är de någon som vet vad föräldrarna hette till Maths Johansson Kurravaara, född 1747, död 1810.

1999-12-25, 19:13
Svar #1

Utloggad Hans Poromaa

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 12:09
    • Visa profil
Hej Ingela! Har du läst i Tornedalica nr 10 sid 107 och framåt. Där påstås en soldat vid namn Johan Mattsson Spjut vara son till Mats Johansson Kurravaara. Samtidigt sägs han heta Johan Krekula. Tidigare har en man Johan Jatko lämnat Tärendö och sin gård öde där. Han skall ha flyttat till Parakka och gift sig med en änka där. Mats kanske är son till Johan Jatko. Något samband finns där säkert, varför skulle M. J. K. flyttat till Tärendö. Nog för att den byn var en välmående by med stora gårdar och fint jordbruk.Teorin är värd att prövas tycker Hans.

2000-05-26, 11:38
Svar #2

Inger Sirkka

Hej Ingela och Hans!
Jag har hört en teori om att efternamnet Kurvander som förekommer i Pajala, Mats Matsson Kurvander f 1756 d1833, är en försvenskning av namnet Kurravaara. Av födelseåren att döma kan man inte anta att Mats Matsson är son till Mats Johansson, men kanske är de bröder. Detta är som sagt bara en teori, men vet ni om det finns något korn av sanning i detta?

2000-06-28, 16:58
Svar #3

Inger Sirkka

Hej Hans och Ingela
Jag har i Junosuando hittat en Corpral vid namn Johan Mattsson Spjut f 1778, gift med en änka vid namn Anna Matsdotter Kemi f 1759. Tillsammans fick de två döttrar. Det finns ingen notering om varifrån denna Johan Spjut kommer inte heller om hans hustru, däremot kallas en av hennes döttrar i det tidigare äktenskapet Jacobsdotter.
Det finns dock en Olof Mattsson Kurvander i Pajala f 1777 el 1779, han har en bror Johan Mattsson f 1777 el 1778, någon notering om vart han tar vägen finns inte. Deras far heter Mats Mattsson Kurvander f 1756.
 
Den teorin jag hört om att Kurravaara försvenskats till Kurvander har jag fått bekräftat i Pajalas födelsebok.

2000-06-29, 11:44
Svar #4

Gunvor Härtström

Hej
Om Sjut i Junosuando har jag samma artikel som Hans hänvisar till.
Anna Matsdotters föräldrar har jag en okontrollerad uppgift om att de skulle ha hetat Mats Hindersson Kemi och Margit Abrahamnsdotter Stålnacke. Anna var 43 år då dottern Ulrika föds, 1809.  
Ulrika var gift med Johan Henriksson Kruukka. De flyttade till Norge 1833 med fem barn.
Anna Sofia, 1799, gm Erik Ersson i Särkimukka.
Brita, 1793, gm Johan Olsson Mikko i Kangos.
Margret född 1785.
Inger!
Är någon av dessa döttrar dom som du åsyftar? Vad heter dottern Jakobsdotter från ett tidigare äktenskap?
Mvh
Gunvor Hjärtström

2000-06-30, 08:35
Svar #5

Inger Sirkka

Hej Gunvor!
Jag har följande uppgifter från Pajalas hfl.
Johan Mattsson Spjut f 1778  Corpral
H Anna Matsdotter Kemi f 1759.
Styvbarn:  
Brita 1793 Kallas Spjut, gift m Johan Olsson Mikko
Margeta 1785 gift m Samuel Samuelsson Fors i Tornefors, där de bodde. Något patronymikon finns inte för Brita men Marget heter Jacobsdotter i Tornefors. Jag kommer ihåg att det fanns en tydlig sidhänvisning från Margret i Junosuando till Margret Jacobsdotter i Tornefors.
 
Anna Sofia f 1799 g Erik Ersson Särkkimukka
Stina Ulrika f 1802 g Henrik Johansson Kruka.
 
Så har i allafall jag tolkat det, men jag skall kontrollera det ikväll och återkommer.

2000-07-01, 08:12
Svar #6

Utloggad Gunvor Hjärtström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 108
  • Senast inloggad: 2011-07-13, 20:19
    • Visa profil
Hej Inger!
 
Tack för klargörandet med Annas barn!
Så här ser det ut i min samling om Anna Matsdotter, 1759-1799 och Johan Matsson Spjut, 1778-1860.
 
Annas far; Mats Henriksson Kemi, 1728-1797, Jukkasjärvi.
Annas mor; Margareta Abrahamsdotter Stålnacke, 1727-1808, född i Svappavaara.
Anna gm I Jakob NN
Barn:  
Marget gm I Samuel Samuelsson Fors, 4 barn, gm II Olof Fors Tieva, 2 barn. Mina barns ff mm ff
Brita gm Johan Olsson Mikko, 7 barn.
Anna gm II Johan Matsson Spjut, 1778-1860, född i Kurravaara. Avskedad soldat. Inhyses i Särkimukka.
 
Johans far; Mats Johansson, 1746-1810, född i Tärendö (?). Dräng, inhyses i Tärendö.
Johans mor; Anna Bengtsdotter, 1739-1820, född i Svappavaara. Jag har en notering på Anna Bengtsdotters syster Christina ”Syster till Corpral Spjuts mor”.
Barn:
Anna Sofia gm Erik Eriksson, 9 barn.
Stina Ulrika gm Henrik Johansson Kruukka, 5 barn.
 
Johans syster Greta Matsdotter från Kurravaara kom som piga till Palokorva och gifte sig med Isak Björnström.  Min ff ff f. Den andra systern gifte sig med nybyggaren och nåjden Saitta-Jaako, Jakob Johansson i Saittajärvi. Min mf brors hustrus mf f.
 
Har du kläm på detta?
Samuel Samuelssons far Samuel Larsson Fors, 1745-1806, Tornefors, var gift med Anna Matsdotter från Jukkasjärvi fs, enligt Erik Wahlberg. I så fall gifte sig hennes dotter, Marget, med sin halvbror!!? om det är samma Anna. Jag har ingen födelseort på Anna gm Spjut.
 
Mvh
Gunvor

2001-02-26, 12:37
Svar #7

Inger Sirkka

Hej Gunvor.
Jag har i dagarna upptäckt att Johan Mattsson Spjuts syster Anna Maria finns bland mina anor. Denna Anna Maja var gift m Jakob Johansson i Saittajärvi. Du kallar honom nåjden Saitta-Jaako. Det är ju jättespännande var har du hittat uppgifter på detta?
Att han kallas nåjd, innebär det att han var av samesläkt?
Hur vet man för övrigt vilka som var samer och vilka som inte var det? Jag menar att en del samer blev nybyggare och då kallas de inte samer mer.... eller..?
Tacksam för svar.
Hälsningar Inger

2001-02-26, 23:44
Svar #8

Utloggad Gunvor Hjärtström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 108
  • Senast inloggad: 2011-07-13, 20:19
    • Visa profil
Hej Inger!
 
På Saitta-Jaako har jag sex generationer i flera grenar och kan inte se att det finns några samiska namn. Det ser ut att vara nybyggare, lantalaisia. Jakob var siare och blodstämmare kan jag läsa i en skoluppsats Gamla berättar som jag har i min ägo. Bl a hade en bonde forlorat sin häst från sommarhagen. Jaako kontaktades och kunde tala om i vilket kärr hästen satt fast och höll på att drunkna. Hästen räddades i sista stund. I Alsunds forskning står hans som nåjd.
Definitionen på same kan kanske Sametinget bäst svara på.  
Elis Aidanpää, författare och konstnär i Kiruna har skrivit om samer och nybyggare.
Har du Anna Marias fars anor. Han var dräng och inhyses i Tärendö. Levde mellan 1746 och 1810.
Mvh
Gunvor

2001-02-27, 10:05
Svar #9

Inger Sirkka

Hej Gunvor!
Alslunds forskning är ny för mig, var kan man hitta den?
Det är ju intressant med Jaako eftersom jag vet ättlingar till honom som också kunnat tex stämma blod.
Jag fick uppgifter om hur Jaako kommer in i min forskning igår, så jag har inte hunnit leta mig fram bland alla anor. Om jag får problem så kanske jag kan kontakta dig.
Tack för att du inte skriver ner alla anor du har utan låter mig få nöjet att leta fram dem, det är ju det största nöjet.  
Hälsningar Inger

2001-04-01, 17:05
Svar #10

Utloggad Gunvor Hjärtström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 108
  • Senast inloggad: 2011-07-13, 20:19
    • Visa profil
Om nåjden Saitta-Jaako.
Samuli Paulaharju berättar i sin bok Ödebygdsfolk om honom.  
Uleåborgaren Paulaharju reste runt i de finsktalande bygderna i Norge, Sverige och Ryssland och på 1930-talet gav han ut Kiviliöitten kansa.  
Läst idag den översatta; Ödebygdsfolk
Gunvor

2003-03-29, 12:30
Svar #11

Christina Bjurholt

Hej!
 
Jag har lite luckor i min släktforskning, det gäller föräldrarna till Wahlborg Hansdotter Kilvo f. 1774 d. 1851. Hon var gift med Erich Pehrsson Servio f. 1772 d. 1826.
Detta är på min fm.ff.mors sida.
 
På min fm.mf.mors sida söker jag föräldrarna till Magdalena Martidotter f. 1790. Hon var gift med Isak Persson Merasjärf f. 1799 3/4

2003-04-03, 09:56
Svar #12

Utloggad Inger Mella

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2010-07-20, 19:01
    • Visa profil
Hejsan!
Hennes far heter Hans Mickelsson Kilvo, f. 1737 i Kilvo, Gällivare fm, Hennes mor heter Anna Hindersdotter f. 1740. Farfar heter Mickel Olsson f. 1692.
Inger

2004-04-23, 20:16
Svar #13

Utloggad Marit Kristoffersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 161
  • Senast inloggad: 2021-08-21, 21:57
    • Visa profil
Hej Christina,
Om du inte fått reda på det ännu är föräldrarna till Magdalena Marcidotter
 
Markus Iso Markus Persson f. 1758 i Keinosuando, Gällivare
 
och Brita Persdotter f. 1758 Hieva, Vettasjärvi, Gällivare.
 
Mvh
 
 
Marit

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna