ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mårten Rogstadius  (läst 696 gånger)

2018-09-09, 15:38
läst 696 gånger

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 838
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:07
    • Visa profil
I Färila AI:3 1744-1763 finns på sidan 11 komminister Mårten Rogstadius född den 10 april 1711. På nätet har jag funnit uppgifter om att han skulle vara född i Färila, dock utan källhänvisningar. I Färila C:1 1680-1743 finns på sidan 13 en Mårten född den 10 april 1711. Om jag tolkar längden rätt så är föräldrarna klockaren Lars Månsson och hans hustru Ella Andersdotter. Ingen Rogstadius alltså. Men i Uppsala ärkestifts herdaminne uppges att fadern är klockaren i Färila Magnus Rogstadius. Jag har tittat i mantalslängderna för 1711 och 1712 och där står det att klockaren heter Lars Månsson. Det finns ingen Rogstadius i mantalslängderna för Färila de åren. Vad ska man tro om detta?

2018-09-09, 17:20
Svar #1

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 838
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:07
    • Visa profil
Jag tror har löst det här nu. Mårten Rogstadius gifte sig i Bergsjö den 25 januari 1749 med Beata Hazelius. I vigselnotisen står det att han är son till Lars Månsson och Margareta Eriksdotter. Lars Månsson har alltså gift om sig, vilket faktiskt framgår av Färila C:1, fast något otydligt. Vidare har jag hittat Lars Månssons dödsnotis i Färila EI:1 sidan 59. Där står familjenamnet Rogstadius. Men Magnus Rogstadius, som det står i herdaminnet är alltså fel. Möjligen är det Lars Månssons far.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna