ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kerstin Larsdotter f. 1751-02-02 Carshult Bo Örebro  (läst 935 gånger)

2018-09-09, 19:13
läst 935 gånger

Utloggad Mai-Gret Blåberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2023-03-24, 16:47
    • Visa profil
Hej söker Kerstins make Per Anders.Korp soldat,Närke Värmlands regemente.Kommer från Karlstad till Korpenstorp 1773 enligt GMR.Födelse ort enligt hf är han född Svennevad 1747 i ett av hf är han född i Bo.Födelseboken från Svennevad är svår att läsa.Någonstans har jag fått namnet Pher Anders Korp Olofsson.Kan någon bringa någon reda i detta.GMR för 1792 Östergötlands reg.Livbataljonen är Pher Andersson nr.119 avrapporterad 31 december 1791.
Cecilia

2018-09-10, 08:14
Svar #1

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
1774-02-13 vigs soldaten Petter Olsson (?) Korp med pigan Christina Larsdotter från Skarpåsen (EI:1 Bo s 4). Det är dock det enda tillfället där det står Olsson, annars är det genomgående Andersson.

Har du tittat i GMR Närkes och Värmlands regemente för 1777 och framåt? 1777 s 54: Per Anderss: Kårp, född i Werml:, 28 år, i tjänst 5 år, gift. 1780 s 44: Per Andersson Korp, född i Werml. 1785, Per Andersson Korp, född i Wermeland, 1788 bild 21, Per Andersson Korp, född i Wermland, 41 år och till sist 1792 bild 390 - Per Andersson avrapporterad 31 dec 1791.

Här måste man lita på de uppgifter som finns i GMR, att patronymikon är Andersson och att han är värmlänning. Det står ju också att han är inflyttad från Karlstad 1773 i hfl AI:1 Bo s 26. Det måste röra sig om en felskrivning i vigselnotisen och det stämmer ju inte heller med födelsesocknen Bo eller Svennevad. Du skrev Östergötlands regemente här ovan, men det var väl också bara en felskrivning antar jag.

Med vänlig hälsning

Britt-Marie

2018-09-10, 16:52
Svar #2

Utloggad Mai-Gret Blåberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2023-03-24, 16:47
    • Visa profil
Hej Britt-Marie,
Ditt svar på min fråga om Per Andersson Korp fick mej att kolla mina uppgifter på Per noggrant.Har hållt uppe med min forskning ca tio år,och börjat igen i våras.I vigselboken förstod jag vad jag fått Olofsson ifrån (Olsson).Ser också att Kerstin heter Christina.
GMR 1777-1778-1789-1792 har jag i mina uppgifter (Närke och Värmlands Regemente).GMR 1792 där han är avrappoterad har jag skrivit Östergötlands Reg Livbataljonen vilket du påpekar, är helt fel.Har ingen aning om varför jag skrivit så.Men jag har haft en trevlig stund med att kolla alla rullorna som rört Per.I hf där jag sett Svennevad och Bo socknar på Per gäller inte Per utan hans son Lars Vik Persson som är född i Korpenstorp.Det här kallar jag för tillfälligt hjärnsläpp.Nu har jag fått ordning på torpet och kan fortsätta min sökning på Pers föräldrar.Tack för att du fick mej att vakna!!!!!!!!
Cecilia

2021-05-16, 16:05
Svar #3

Utloggad Berit Ekberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2023-05-17, 15:52
    • Visa profil
Hej Mai-Gret,
Jag söker också efter Pehr Andersson Korps föräldrar. Dessutom undrar jag varifrån Karlstad/Värmland han kom. Har Du lyckats med Din forskning??  Pehr var min mormors morfars morfars far. Sonen Lars flyttade till Kristberg (E) och sedan har släkten blivit trogen Östergötland.
Berit Ekberg :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna