ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Falkenberg och rotar  (läst 818 gånger)

2018-09-14, 10:55
läst 818 gånger

Utloggad Ann-Marie Dannbring

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 21:18
    • Visa profil
Har släktforskat enbart på landsbygd innan så jag vet inget om rotar i städer, så finns det någon som har koll på Rotarna i Falkenberg, hur uppdelas dem? Om man letar efter någon som man vet bodde i Första roten nr 8 och 9 - vad betyder detta? Och var kan detta vara någonstans i nutida Falkenberg?
Tacksam för hjälp.
/Ann-Marie

2018-09-14, 13:24
Svar #1

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Ann-Marie!

För det första så är det inte själva roteindelningen som är intressant utan löpnumret. Alltså tomt nummer 8 och 9.
Den första numreringen av tomter tillkom 1727 med 77 tomter.
På Johan Söderlings karta från 1754 kan man se exakt var de dåmera 105 tomterna låg.
År 1808 ändrades numreringssystemet som då kom att omfatta 128 tomter. En indelning som låg fast till 1922.
Åren 1727-1808 motsvardes nummer 8 och 9 av dagens Storgatan 30 och 1808-1922 av Storgatan 8.
Min egen släkt var bosatt från ca 1825 i nummer 11 (och 10) så det vet jag exakt var det ligger (husen från 1860-talet står kvar). Om det rör sig om tiden efter 1808 så finns inte husen kvar. På tomten byggdes 1896 Falcons gamla bryggeri som revs på 1970-talet. Sedan dess är det radhus med vacker utsikt nedmot Ätran där.

Vad hette personerna, kanske har jag någon information i min databas?

Du kan även maila mig privat.

Mvh

Gabriel

2018-09-15, 14:10
Svar #2

Utloggad Ann-Marie Dannbring

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 21:18
    • Visa profil
Hej och tack för svaret!
Från annat håll har jag fått veta att det var Storgatan 8 ( och 10?) men Johan Söderlings karta -var kan man se den? Finns den online? De jag söker bodde troligen från ca 1820 och framåt på nr 8 & 9, det var tegelbruksmästare Anders Andersson med fru Karin Larsdotter och två döttrar.
Kanske du vet något om tegelbruken i Falkenberg och Skrea?Anders arbetade från ca 1810 - 1819 på Falkenbergs tegelbruk som jag tror låg där kapellkyrkogården är nu.

2018-09-15, 16:30
Svar #3

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej igen Ann-Marie!

Nu börjar det här bli riktigt intressant. Nummer 8 & 9 motsvaras idag av radhusen Storgatan 8 A-D och Storgatan 10 A-D. Det är det gamla bryggeriets tomt. Min mormor bodde mitt emot på Storgatan 9 (det stora gröna).
Vid den här tiden (1820-talet och framåt) så gick ju tomterna hela vägen ner till Ätran så det fanns alltså flera hus på varje tomt.
Min mormors mormors föräldrar flyttade in i nummer 11 (idag Storgatan 12A och 12B) sannolikt 1826. Båda husen där är byggda av min mormors morfar på slutet av 1860-talet och början av 1870-talet.
Intressant är också att Anders Stefansson (f 1802) som gifter sig med en av Anders Anderssons döttrar var syssling med min mormors mormors mor (de var t o m mer släkt än så). Så de här båda familjerna umgicks säkert!

Johan Söderlings karta finns så vitt jag vet inte online. Jag kan scanna den till dig om du skickar ett mail till mig (adressen finns i min profil).
En annan karta (Jakob Kanters karta från 1751) är också intressant eftersom den anger det exakta läget av tegelbruket men även tegelbruksmästarens bostad, som låg lite längre uppströms.

Jag kan en hel del om Falkenbergs historia, men ännu mer om Stafsinge och dess gårdar som jag har forskat en hel del på från 1980-talet och framåt. T ex kunde jag snabbt se att Anders Stefanssons antavla går ner till 1500-talet på flera grenar.
Så skicka ett mail så kan jag säkert hjälpa till!

Mvh

Gabriel

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna