ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Är det samme Skoger Jonsson?  (läst 584 gånger)

2018-09-15, 07:39
läst 584 gånger

Utloggad Carin Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 460
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 21:11
    • Visa profil
Hej!

Håller på att forska på en bekants anor i Blekinge och stött på en sak med Skoger Jonsson, född 1723, döpt 28/ Senoren, Ramdala. Gift 1760 i Torhamn med Bothel Olasdotter från Stenshamn, Torhamn och Skoger var saltsjöfiskare och bosatt på Inlängan, Torhamn.

När jag letade på en vigsel i Ramdala fann jag en dr Skoger Jonsson, gift 1754 28/12 med pigan Annika Jonsdotter, Torstäva? Letade efter Annika Jonsdotters död i både Ramdala och Torhamn, fann inget....men fann att  bonden Skoger Jonssons hustru fått ett "oäkta" barn 1758 som döptes 20/2 i Ramdala, fadern sades vara en sockneskomakare?. Sedan en beskrivning att hustrun aldrig kunnat lida sin man och söka säng och säte med honom...….något om att de skulle komma till äktenskaplig levanad och något om tingsrätten dömde.....hustrun övergivit sin man och lupit till Carlskrona och levat där långa tider, vistas i socknen... tyvärr är jag inte människa att tyda allt. (Ramdala CI:3, sidan 91, födda 1758)

Är det någon som vet mer om detta och om det är sammae Skoger Jonsson? Det finns en Skoger Jonsson, Inlängan, Torshamn i mtl för 1759 och 1760.

Tacksam för hjälp.
Med vänlig hälsning Carin Andersson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna