ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skogsäng 1827 - Anders Gustaf Nilssons mor  (läst 730 gånger)

2018-09-19, 11:48
läst 730 gånger

Utloggad Lars Knubb

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2022-09-23, 12:06
    • Visa profil

Anders Gustaf Nilsson (AGN i det följande) föddes i Acklinga/Skogsäng 1827-11-27. Det verkar finnas motstridiga uppgifter i kyrkböckerna om moderns namn: Stina Svensdotter eller Stina Nilsdotter. Det är här jag behöver hjälp.
I dopboken för AGN anges Stina Svensdotter som moder.
Fadern är hursomhelst Nils Andersson i Skogsäng (1792-01-04 - 1831-04-07).
Året innan AGN's födelse finns en vigselnotering för Nils och Stina i Skogsäng daterad 1826-06-16.
Hennes föräldrar heter här Sven Magnusson och Britta Svensdotter.
[/size][/color]
Sedan börjar motstridigheterna.
Månaden efter Nils Anderssons död föds hans andra barn i Skogsäng, Lovisa (1831-05-03 - 1911-03-04). Den här gången heter modern Stina Nilsdotter.
Jag hittar inga noteringar om att den först namngivna frun har dött i 4-års-intervallet mellan de två barnens födelser. Inte heller att Nils Andersson gift om sig.
I HF 1821- och HF 1820- finns i en Stina Nilsdotter (född 1899-06-24) i Skövde (hittar jag f ö inte i Skövdes dopböcker), listad just under Nils Andersson. AGN och Lovisa anges vara son och dotter till denna Stina Nilsdotter.
Under de närmaste åren som änka gifter denna Stina Nilsdotter om sig med en Anders Johansson och denna nya familj (inkl Stinas barn AGN och Lovisa) flyttar runt i närliggande socknar (t ex 1937-04-06 Fröjered, Mobacken, Acklinga, Fridered nämns). I diverse husförhör framöver framställs AGN och Lovisa som barn till Stina Nilsdotter (så småningom blir Stina Nilsdotter änka för andra gången 1846, hamnar på undantag i Agnetorp/Viborg och dör där 1889-09-26).
Frågan är alltså: fanns två olika Stina (Svensdotter och Nilsdotter), som båda hade barn med Nils Andersson i Skogsäng inom en fyraårsperiod. Eller rör det som en och samma Stina - vem ligger i så fall bakom felen/motstridigheterna - prästen som skrev Svensdotter (och två felaktiga föräldrar) i dopboken och vigselboken, eller fel i HF? Eller är det Stina själv som uppgett varierande/vilseledande bakgrund? Eller är det jag som forskat snett?
Tacksam om någon kunde bringa ordning i förvirringen.
Lars








2018-09-19, 16:04
Svar #1

Utloggad Lars Knubb

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2022-09-23, 12:06
    • Visa profil

Mer källor:


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna