ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dragonerna Vasberg och Segerberg  (läst 871 gånger)

2018-09-23, 20:18
läst 871 gånger

Utloggad Maria Trense

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2023-02-26, 22:06
    • Visa profil
Hej jag skulle vilja få lite hjälp om vad som står i dödsboken angående Dragonerna Anders Nilsson Wahsberg (Vasberg) och Måns Christensson Segerberg. Jag tror mig kunna tyda (men rätta mig gärna om jag har fel):

den 13 Januari Dom. 2 p. Epih. begrofs Dragonen An Nilson Wahsberg, .........Galhammar den 8 Decemb: ...35 åhr.
Dito begrofs Dragon´n Måns Christensson Segerberg wilken ..............35 åhr gl.

Tacksam för hjälp att fylla luckorna.

Källa arkiv Digital
Klövsjö (Z) C:1 (1695-1793) Bild 240 / sid 19 (AID: v114688.b240.s19, NAD: SE/ÖLA/11067)

2018-09-24, 16:49
Svar #1

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 600
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:44
    • Visa profil

Hej, jag läser det som:
d. 8 Januari, dom. 1 p. Epiph. begrofs Dragoun An Nilsson Wahlberg, som drunknade mellan (??) och Galhammar d. 8 Decemb. på sitt 35 åhr.
Dito begrofs dragoun Måns Christensson Segerberg, hwilken tillika med den öfrige drunknade, och begge igenfundna Nyåhrs afton, (hit?)förda till sina föräldrar och uti en graf nederlagda, warit denne också 35 år gl.
Gud bevare oss alla ifrån sådan olyckl. (afgång?).

2018-09-24, 20:59
Svar #2

Utloggad Maria Trense

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2023-02-26, 22:06
    • Visa profil
Tack så mycket för hjälpen, att de drunknade på sjön sådär mitt i vintern då det brukar vara så tjock is! De kanske gick rakt i en upphackad vak eller nåt. Utanför Galhammar är det ju så långgrunt så det känns som om det skulle kunna vara mer mot Berg där det ju är djupare.
tack än en gång!

/ Maria

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna