ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Är Urmakare Eric Huselius och Eric Tanderfelt samma person?  (läst 928 gånger)

2018-10-01, 10:03
läst 928 gånger

Utloggad Gösta Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2020-06-29, 10:50
    • Visa profil
Korpralen Anders Tanderfelt i Tandla Rote och Torpet Kohagen var enligt Södermanlands Regemente-Soldatakt född 1722 och antagen till Handla Rote 1742-01-13. I Husby Rekarne (D) Husförhörslängder 1755-1762 och 1763-1770 är Korpral Anders Tanderfelt med familj bosatta på torpet Kohagen och där är noterat 7 barn födda från 1748 fram till 1766 då yngsta sonen Eric föds 1766-05-24. I husförhörslängden 1763-1770 finns en notering för att sonen Lars född 1764 och Eric och den tyder som "Skrifwes i  Gilberga wid 1766 års mantalsskrifwning", allts skall dessa två vara skrivna i Gillberga

Det förekommer ej verifierade uppgifter om att Eric Tanderfelt är samma person som Urmakare Eric Huselius född 1766-05-24. Med ledning av skrivningen i Husby Rekarne (D) husförhörslängd 1763-1770 borde det då gå att hitta Lars och Eric Tanderfelt  i Gillberga (D) kyrkoarkiv 1766 och senare men jag har inte hittat någon sådan uppgift.

I Eskilstuna (D)) Kloster och Fors husförhörslängd 1779-1788 finns Erich Huselius med som lärling hos urmakare Eric Wasberg men det saknas uppgift om varifrån han kom.

Kan någon verifiera att Eric Tanderfelt är samma person som Urmakare Eric Huselius?

Gösta Jonsson




2018-10-02, 21:57
Svar #1

Utloggad Anita Högblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 879
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 10:20
    • Visa profil
Hej!
I en gammal diskussion från 2011 på Anbytarforum angående Huselius-släkter finns även din släkt med. Där framgår att Anders Tanderfelts hustru avled i Eskilstuna (nystaden) redan 1772.
Tyvärr finns ju ingen husförhörslängd så tidigt men tydligen var familjen bosatt där då.
Noteringen om flyttning till Gillberga tolkar jag som att torpet Kohagen skulle höra till Gillberga från och med 1766.

Vet inte om detta var till någon hjälp för dig.
Anita Högblom 

2018-10-03, 11:04
Svar #2

Utloggad Gösta Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2020-06-29, 10:50
    • Visa profil
Hej Anita och tack för ditt svar. Noteringen om Kohagen är intressant, ska följa upp det spåret. I övrigt har jag kunnat följa Anders Tanderfelt med fru och två barn från 1770 då de flyttade från Tandla till Eskilstuna Stad (Nystaden) och i mantalslängderna 1770-1780 och jag har också hittat Eric Huselius i Eskilstuna Kloster och Fors kyrkoarkiv-Husförhörslängder 1779-1788 och 1789-1799 men i all a kyrkoarkiv kan jag inte hitta något dom styrker att Eric Tanderfelt är Eric Huselius. Däremot har Peter Eriksson skrivit att hans äldsta släkting är Erik Tanderfelt = Eric Huselius och så här långt får jag anta att han via släktingar fått info om detta. Dessutom finns en uppgift i My Heritage men där stämmer inte namnet på hans dotter så jag misstänker att den Eric Huselius härstammar från Gävle-släkten. Ja du, visst är det häftigt med släktforskning men risken är att man plötsligt fastnar i något som inte går att släppa. Ha en bra dag! Hälsningar Gösta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna