ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vem var Håkan Nilsson/Löfdahl/Lundgren?  (läst 2554 gånger)

2018-10-02, 14:54
läst 2554 gånger

Utloggad Kristoffer Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:23
    • Visa profil
Hej!

Jag är inte helt säker på om jag borde posta detta inlägg här eller under personrelaterat -> Efternamn -> Lundgren, men eftersom efternamnet varierar så valde jag att posta här.

Jag försöker ta reda på mer information om en Håkan Lundgren (1781-05-15 Fränninge CI:1 b.730 / s.68). Jag fick hjälp i en annan tråd (https://forum.genealogi.se/index.php?topic=154659.0) att tyda hans fars namn. Jag har kommit fram till lite mer sedan dess men har nu kört fast. Håkan är som födelsenotisen anger född till Elna Nilsdotter och Jöns Håkansson. Håkan föddes som ett oäkta barn och föräldrarna gifte sig aldrig, detta då fadern verkar ha haft en familj både före och efter Håkan föddes. Håkan omnämns inte i faderns bouppteckning utan endast hans äkta barn.

Jag tänkte att ett bra sätt att ta reda på mer om Håkan kunde vara att försöka ta reda på vad han arbetade med. Men det har visat sig lättare sagt än gjort. I de HFL jag hittat honom har han figuererat under tre olika namn: Nilsson, Löfdahl och till sist Lundgren. I samtliga HFL:er är födelseplats och datum korrekt (utom en senare notering). Håkan omnämns först som dräng, sen under många år som husman för att till sist nämnas som arrendator i dödboken. Hur tar jag reda på vad han har arbetat med? Som husman har han väl inte haft någon jord att bruka? Han finns inte med i Skånes knektregister.

Första gången jag hittar honom efter födelsen bor han i Stenkelösa (Långaröd) och arbetar som dräng, jag hittade honom i vad jag tror är vigselnotisen för Håkan och hans fru Anna Ericsdotter (Heggelund) där omnämns Håkan som "drengen ... Håkan Nilsson" (Långaröd CI:1 b.181 / s.341).
Håkans och hans fru Anna första barn (så vitt jag vet) föddes i Stenkelösa 1812 och han omnämns då som husmannen Håkan Nilsson (Långaröd CI:1 b.39 / s.59), när deras andra barn föds 1815 nämns han som "husmannen Håkan Lundgren" (Långaröd CI:1 b.44 / s.69). Så någon gång mellan 1812 och och 1815 har han fått namnet Lundgren. Även hans tredje son föds i Stenkelösa år 1816.

För att göra det hela lite mer komplicerat så figurerar han samtidigt i Fränninge åren 1815-1818 under namnet Håkan Löfdahl. Hans finns här: Fränninge no 18 (AI:1 b.18 / s.17) -> no 21 år 1815 (AI:1 b.21 / s.20 ) -> no 24 år 1816 (AI:1 b.26 / s.25) -> Frenninge 2 (tror jag) år 1818 (AI:1 b.3 / s.2). I denna HFL omnämns han som dräng eller ingen titel alls.

Det är en stor lucka i Fränninges HFL mellan 1818 och och 1836 så där emellan vet jag ej vad Håkan har för sig eller var han befinner sig.

Han finns med i Fränninge AI:2 b.222 / s.217 1836-1839 boendes i Starrarps Ora och det är där hans födelseplats och datum inte stämmer det står "Åboen Håkan Lundgren? 1781 Puus", han står skriven med sin fru och hennes födelsedata är inte helt korrekt här heller, även hans barn finns med här, exkl. de tre barnen som föddes i Stenkelösa.

Han bort fortsatt i Starrarps Ohra i Fränninge AI:4 b.34 / s.30 i denna HFL är hans födelseplats och datum korrekt igen.

I Fränninge AI:5 b.133 / s.124a dör Håkan (1843-08-12) i dödboken (Fränninge CI:3 b.168 / s.385) så skriver man att han var arrendator. I denna HFL dyker sonen Ola som föddes i Stenkelösa upp och skrivs tillsammans med familjen med "titeln" son, vilket ledde till att jag hittade Håkan i Stenkelösa till att börja med.

Så för att summera:
Håkan föds 1781-05-15 i Fränninge till Elna Nilsdotter från Fränninge och Jöns Håkansson från Vallarum, de är inte gifta och gifter sig heller inte.
Mellan åren 1781 och 1810 vet jag inte var Håkan befinner sig.
1810 dyker han upp i Stenkelösa där han gifter sig med Anna Ericsdotter, vid vigseln kallas han drängen Håkan Nilsson.
1812 föds deras första barn Nils och här kallas Håkan husmannen Håkan Nilsson.
1815 föds deras andra barn Jöns och här kallas Håkan husmannen Håkan Lundgren.
1815-1818 finns Håkan i Fränninge och arbetar som dräng, han kalls här Håkan Löfdahl.
1816 föds parets tredje barn Ola i Stenkelösa, samtidigt som Håkan ska befinna sig i Fränninge.
1818-1836 vet jag inte var Håkan med familj befinner sig.
1836-1843 bor familjen i Starrarps Ora, Fränninge.
1843 dör Håkan om i dödsnotisen skrivs det arrendatorn Håkan Lundgren.

Det hela är lite rörigt, men jag uppskattar om ni har några tankar eller någon annan information gällande det hela.

Tack på förhand.


2018-10-02, 19:00
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15308
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 19:26
    • Visa profil
Den omedelbara tanken är att det rör sig om två olika Håkan.
Det är lätt att komma på villospår när det är så stora luckor i materialet.
Har du jämfört med mantalslängderna? Jag kollade som exempel år 1815.
I längden för 1815 är Håkan Nilsson 32 år  och hustrun 25 år gammal skattskrivna på Stenkelösa nr 5.
Samtidigt är beväringskarlen Håkan Löfdahl 33 år gammal skattskriven på Fränninge nr 21.
Det är alltså fråga om två olika personer.


RA Mantalslängder 1642-1820, Mantalslängder 1642-1820Malmöhus län, SE/RA/55203/55203.12/125 (1815:2), bildid: A0005568_01355

RA Mantalslängder 1642-1820, Mantalslängder 1642-1820Malmöhus län, SE/RA/55203/55203.12/125 (1815:2), bildid: A0005568_01277

2018-10-02, 23:27
Svar #2

Utloggad Kristoffer Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:23
    • Visa profil
Den omedelbara tanken är att det rör sig om två olika Håkan.
Det är lätt att komma på villospår när det är så stora luckor i materialet.
Har du jämfört med mantalslängderna? Jag kollade som exempel år 1815.
I längden för 1815 är Håkan Nilsson 32 år  och hustrun 25 år gammal skattskrivna på Stenkelösa nr 5.
Samtidigt är beväringskarlen Håkan Löfdahl 33 år gammal skattskriven på Fränninge nr 21.
Det är alltså fråga om två olika personer.


RA Mantalslängder 1642-1820, Mantalslängder 1642-1820Malmöhus län, SE/RA/55203/55203.12/125 (1815:2), bildid: A0005568_01355

RA Mantalslängder 1642-1820, Mantalslängder 1642-1820Malmöhus län, SE/RA/55203/55203.12/125 (1815:2), bildid: A0005568_01277

Hej!

Jag hade inte tittat i mantalslängderna. Jag tittade på länkarna du gav mig och de kunde jag tyda relativt okej, och visst är det som du säger att det finns en Håkan på varje plats. Jag har försökt följa dem framåt i tiden och lyckades till 1820 med Håkan i Stenkelösa, han bor kvar på no 5. Efter 1820 finns inga mantalslängder längre och när HFL:en börjar 1826 har han flyttat därifrån. En sak som jag tycker verkar konstig är att i födelseboken vid denna tidpunkt kallas han Håkan Lundgren men ändå står det Nilsson i mantalslängden?
Jag lyckades inte följa Håkan i Fränninge framåt, han bör vara på Fränninge no 2 1818 men jag kan inte tyda texten, ej heller för de två efterföljande åren.

Är det helt uteslutet att en och samma person kan vara skatteskriven på två olika platser?

Att reda ut vem Håkan var verkar vara svårare än vad jag trott.

Jag har följt linjen Lundgren bakåt ett par generationer för att stanna hos Håkan Lundgren (egentligen hos den som skulle vara hans far, men nu verkar det ju inte stämma).

Håkans son Per Håkansson Lundgren finns bl.a. i Lunds Domkyrkoförsamling AI:113 b.188 / s.151. Hans födelse (1828) hittar vi i Fränninge CI:2 b.850 / s.80. Där uppges fadern som "åboen Håkan Lundgren" och modern är Anna Eriksdotter, boendes i Starrarp. Den som bar barnet hette Malena Nilsdotter från Önneköp. Detta är intressant, för vid dopen av två av parets tidigare barn i Stenkelösa har en Malena Nilsdotter varit vittne. Hon kallades för Malena Nilsdotter den gången då Håkan kallades Nilsson, när Håkan senare kallades Lundgren kallades Malena också för Lundgren. Detta får mig att tänka att det borde vara ett syskon till Håkan, men jag hittar ingen Malena född i Fränninge.

En annan intressant person som närvarat vid ett av parets barns dop är en Christopher Ericsson. Anna Ericsdotter har en bror som heter Christopher Ericsson, förutsatt att det är rätt Anna jag har fått tag i, och då ska deras pappa heta Eric Heggelund. Eric Heggelund kommer från Starrarp, men bor vid sin död i Puus.

Att sonen Ola Håkansson återkommer till familjen det året fadern Håkan dör (1843) är, som jag skrev tidigare, länken till att jag ens överhuvudtaget upptäckte att de hade varit i Stenkelösa.

Jag vet inte hur jag ska tolka allt detta. En tanke jag har är att Håkan kanske inte kommer från Fränninge, och att prästen bara tog en Håkan från födelseboken och fyllde i datan i HFL:en, varför vet jag ej, då skulle han alltså ha tagit Håkan Löfdahls födelsedata och givit den till Håkan Lundgren.

Alternativ så är det en annan Håkan vi talar om, det föddes en Håkan med en far Nils ett par år innan 1781. Jag har ingen riktig uppfattning om hur väl prästen kände sin församling generellt på den tiden. Var han relativt bekant med folket så borde sådana misstag inte göras tänker jag.

Det hade varit väldigt intressant att veta var Håkan Löfdahl tog vägen, han ser jag senast i Fränninge AI:1 1818.

Jag har försökt att bekräfta att modern Anna Ericsdotter verkligen är Eric Heggelunds dotter genom att titta i mantalslängden men jag lyckas inte hitta henne, behövde flickor inte stå med i MTL:en även om de var över 15?

Stort tack för din hjälp.

EDIT: Jag hittade bouppteckningen för Eric Heggelund och i den nämns hans barn Christopher och Anna (gift med Håkan Lundgren) så jag utgår från att den delen stämmer iaf.

2018-10-03, 19:28
Svar #3

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15308
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 19:26
    • Visa profil
Den Håkan som föds 15/5 1781 i Fränninge har en känd fader, Jöns Håkansson.  Håkan  bör ha kallats Håkan Jönsson. 
Håkan Lundgrens patronymikon är Nilsson.  Av den första husförhörslängden i Fränninge (AI:2 sid 217)
framgår att familjen   bott i  Fränninge,  Starrarp åtminstone sedan 1822 (Anders föddes  1820 i Långaröd,
nästa barn 1822 i Fränninge). Håkans födelsedatum och ort är oviss: ? Puus 1781.
Först i nästa längd (AI:4 sid 30) har han kompletta fakta:  15/5 1781 i Fränninge.
Men där föddes ju en Håkan Jönsson detta datum!
Håkan Löfdahls patronymikon känner vi inte till. Han flyttar runt i Fränninge 1815-1818 (Fränninge AI: 1 sid 17,20 och 2).
Födelsedatum och -ort är 15/5 1781 i Fränninge. Håkan Löfdahls patronymikon  bör vara Jönsson.
Jag tror också som du säger att prästen i Fränninge inför upplägget av husförhörslängden 1839
letade i födelseboken efter en Håkan född i församlingen 1781, hittade en lämplig sådan
född 15/5 och skrev in detta datum på Håkan Lundgren.
Återstår att hitta en Håkan med pappa Nils…

2018-10-03, 22:35
Svar #4

Utloggad Kristoffer Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:23
    • Visa profil
Den Håkan som föds 15/5 1781 i Fränninge har en känd fader, Jöns Håkansson.  Håkan  bör ha kallats Håkan Jönsson. 
Håkan Lundgrens patronymikon är Nilsson.  Av den första husförhörslängden i Fränninge (AI:2 sid 217)
framgår att familjen   bott i  Fränninge,  Starrarp åtminstone sedan 1822 (Anders föddes  1820 i Långaröd,
nästa barn 1822 i Fränninge). Håkans födelsedatum och ort är oviss: ? Puus 1781.
Först i nästa längd (AI:4 sid 30) har han kompletta fakta:  15/5 1781 i Fränninge.
Men där föddes ju en Håkan Jönsson detta datum!
Håkan Löfdahls patronymikon känner vi inte till. Han flyttar runt i Fränninge 1815-1818 (Fränninge AI: 1 sid 17,20 och 2).
Födelsedatum och -ort är 15/5 1781 i Fränninge. Håkan Löfdahls patronymikon  bör vara Jönsson.
Jag tror också som du säger att prästen i Fränninge inför upplägget av husförhörslängden 1839
letade i födelseboken efter en Håkan född i församlingen 1781, hittade en lämplig sådan
född 15/5 och skrev in detta datum på Håkan Lundgren.
Återstår att hitta en Håkan med pappa Nils…

Hej!
Ja, det stämmer att Håkan som finns i födelseboken i Fränninge har en fader inskriven, men tillskillnad från de andra i boken så skrivs moderns namn överst och faderns under, tvärt emot alla andra notiser. Detta tillsammans med att Håkan står som oäkta och att han inte omnämns i Jöns Håkanssons bouppteckning (så vitt jag kan se) får mig att tänka att han kanske inte stod sin far nära och kanske hellre valde att ta sin morfars förnamn som patronymikon (moderns namn var Elna Nilsdotter). Men detta är bara spekulationer. Som jag har förstått det så var det inte ovanligt att ett oäkta barn tog sin faders namn som patronymikon även om fadern inte ens nämndes i födelseboken.

Precis, det är frågetecknet där i den andra HFL:en som får en att tänka att prästen bara hittade första bästa Håkan från 1781 att fylla i information ifrån, och i Fränninge 1781 föddes endast en Håkan och det var 1781-05-15. Nästa Håkan att födas i Fränninge var inte förrän 1784, men han hade en far som hette Nils och bodde i Wallarum (kan inte läsa resten, Fränninge CI:1 b.760 / s.71). Det föddes två stycken Håkan innan 1781, nämligen 1779 varav ens far hette Nils, också boende i Wallarum (moderns namn liknar det som står i notisen från 1784 så jag vågar anta att denna tidigare Håkan dog som liten).

Nu kan det ju också mycket väl vara så att Håkan Nilsson Lundgren föddes i Stenkelösa/Långaröd och inte Fränninge, det verkar som att det är fruns familj som dragit dem åt Starrarp/Fränninge-hållet. Och om det är så så är det mer problem för det finns ingen födelsebok innan 1792 i Långaröd.

Men mest troligen är det kanske så att Håkan som föddes 1781-05-15 i Fränninge hette Håkan Jönsson fram tills han blev Löfdahl och i sådana fall att Håkan Nilsson Lundgren har två helt okända föräldrar. Jag undrar var Löfdahl tog vägen, jag har inte stött på honom i någon HFL och rimligtvis hade prästen inte fyllt i två identiska Håkan i längden.

Tack!

2018-10-04, 11:44
Svar #5

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15308
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 19:26
    • Visa profil
Att Håkan inte fanns med i Jöns Håkanssons bouppteckning beror på att före 1866 hade  oäkta barn
inte arvsrätt efter sina föräldrar, varken efter far eller mor.
I  födelsenotiser står så gott som alltid moderns namn först/överst då det gäller ett oäkta barn.
Även så i Fränninge födelsebok.
Har du försökt härleda  Håkan Nilssons barns faddrar, finns där  någon Nils-son-dotter?
Ett av barnen hade en husman Lundgren som fadder, kanske en bror till Håkan, kanske bara en tillfällighet.

2018-10-04, 20:22
Svar #6

Utloggad Anders H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 331
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 16:40
    • Visa profil
Hej Joha (och Eva)!


För ett år sedan höll jag på ett bra tag med denne Håkan Nilsson Lundgren (1781-1843). Det jag kom fram till då var att hans födelsedatum i Fränninge är felskrivet och att datumet 1781-05-15 ju hör till den Håkan som föddes uä detta datum i Fränninge (och tydligen senare bytte namn till Löfdahl).
Det jag kom fram till var att han är född c:a 1781 i Buus, Långaröd fg som son till ryttaren och rotemästaren Nils Jönsson Lundgren (1745-1812) och h.h. Hanna Olasdotter (1748-1831). Modern Hanna var född i Huaröd fg och hon gifte sig där med Nils 1774-11-04 (brudgummen ryttare, bruden piga, "Äro boende i Buus uti Långaröd sn.")
Håkans hustru var ju född 1789 i Starrarps Ora i Fränninge fg, men paret bodde i Stänkelösa när de gifte sig 1810 i Långaröd fg.
Indicier för att detta stämmer är att i bouppteckningen efter Nils Jönsson Lundgren 1812-03-21 i Stänkalösa anges bl.a. sonen Håkan 30 år och boende i Stänkelösa.
Håkan och Anna fick först 4 barn i Stänkelösa innan de fick 5 till i Starrarps Ora.
Dessutom hade denne Håkan Nilsson Lundgren en syster Malena Nilsdotter (Lundgren) född 1787 i Buus och som senare bodde som gift (med en Ola Andersson) i Önneköp 3 och som du nämner var dopvittne åt Håkans och Anna barn. Denna Malena även omnämnd i faderns bu 1812 då 24 år gammal och "tjänar i Stänkelösa".
Övriga syskon som är angivna i faderns bu är Ola 36 år, Per 34 år och Jöns 27 år.


Med dina egna pusselbitar och mina ovan så tycker jag ett det detta stämmer mycket bra.
Anders Larsson

2018-10-04, 23:24
Svar #7

Utloggad Kristoffer Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:23
    • Visa profil
Att Håkan inte fanns med i Jöns Håkanssons bouppteckning beror på att före 1866 hade  oäkta barn
inte arvsrätt efter sina föräldrar, varken efter far eller mor.
I  födelsenotiser står så gott som alltid moderns namn först/överst då det gäller ett oäkta barn.
Även så i Fränninge födelsebok.
Har du försökt härleda  Håkan Nilssons barns faddrar, finns där  någon Nils-son-dotter?
Ett av barnen hade en husman Lundgren som fadder, kanske en bror till Håkan, kanske bara en tillfällighet.


Hej!
Där ser man, då förstår jag att han inte stod med. Jag hade tittat lite grann på faddrarna men inte följt dem nått särskilt. Jag har börjat att kartlägga dem, men med Anders inlägg så är det nog fruktlöst att fortsätta men jag skriver här vad jag kommit fram till än så länge.

Dessa är barnen jag vet om, enligt Anders inlägg så har jag missat ett barn i Starrarp, får leta reda på det.

Nils Håkansson 1812-09-12 Stenkelösa - Hustru Karna Anders Anders, Anders Andersson, Anders Johansson, Malena Nilsdotter.

Jöns Håkansson 1815-04-09 Stenkelösa - Hustru Bengta Lundström, Christopher Ericsson, Johan Lundström, Anna Olsdotter

Ola Håkansson 1816-10-01 Stenkelösa - Hustru Nilla [Pehrsdotter] Ola Åkasson, Pehr Olsson, Nils Andersson, Malena Lundgren

Anders Håkansson 1820-04-20 Stenkelösa - ... Lundgren (Långaröd CI:1 b.52 / s.85) (kunde ej tyda något förutom Lundgren)

Hanna Håkansdotter 1822-12-08 Starrarp - Mårten E...., ??, Christopher Ericsson, Dragonen Per Bladh (Fränninge CI:2 b.620 / s.57) (kunde ej läsa fetstilta)

Pehr Håkansson Lundgren 1828-08-10 Starrarp - Åboen Ola Anderssons hustru Malena Nilsdotter i Önneköp, Åboen Ola Andersson i Önneköp, Dragonen Folke i Bräknahult

Margaretha Håkansdotter 1830-11-19 Starrarp - Hemmansåboen Carl Jönssons hustru Bolla Trulsdotter i Farhult, Carl Jönsson, drängen Nils Håkansson i S...?

Anna Håkansdotter 1835-03-30 Starrarp - Hemmansåboen Anders Nilssons hustru Kersti Mattsdotter i Starrarps Ohra, Anders Nilsson, drängen Jöns Håkansson i Starrarps Ohra

  • Hustru Karna (Andersson) gift med Anders Andersson
  • Anders Johansson
  • Malena Nilsdotter (Lundgren) - gift med åboen Ola Andersson i Önneköp (Långaröd CI:1 b.184 / s.347) (Långaröd AI:1 b.105 / s.100)
  • Hustru Bengta Lundström - antar att hon är fru till Johan Lundström som bör vara Johannes Jönsson Lundström, Anna Ericssons farbror
  • Christopher Ericsson - bror till Anna Ericsson
  • Anna Olsdotter
  • Hustru Nilla [Pehrsdotter] - fru till Ola Åkasson (Långaröd CI:1 b.175 / s.329) (Långaröd AI:1 b.49 / s.45) bor i Långaröd och Stenkelösa. Hittar ingen släktkoppling.
  • Pehr Olsson
  • Nils Andersson
  • Dragonen Peter Bladh
  • Dragonen Jöns Folke - född i Gualöv finns ingen födelsebok det året
  • Nils Håkansson - Håkans och Annas son
  • Bolla Trulsdotter - gift med Carl Jönsson, Annas farbror (Långaröd CI:1 b.180 / s.339) (Långaröd AI:1 b.117 / s.112)
  • Jöns Håkansson - Håkans och Annas son
  • Kersti Mattsdotter - gift med Anders Nilsson bor i Starrarps Ohra (Fränninge AI:2 b.223 / s.218). Tänkte att det kanske fanns någon koppling här, Anders far är Nils Trulsson i Hårderup. Moderns ålder är 37 år 1801 så 1781 ska hon ha varit ca 17 år.

Hej Joha (och Eva)!


För ett år sedan höll jag på ett bra tag med denne Håkan Nilsson Lundgren (1781-1843). Det jag kom fram till då var att hans födelsedatum i Fränninge är felskrivet och att datumet 1781-05-15 ju hör till den Håkan som föddes uä detta datum i Fränninge (och tydligen senare bytte namn till Löfdahl).
Det jag kom fram till var att han är född c:a 1781 i Buus, Långaröd fg som son till ryttaren och rotemästaren Nils Jönsson Lundgren (1745-1812) och h.h. Hanna Olasdotter (1748-1831). Modern Hanna var född i Huaröd fg och hon gifte sig där med Nils 1774-11-04 (brudgummen ryttare, bruden piga, "Äro boende i Buus uti Långaröd sn.")
Håkans hustru var ju född 1789 i Starrarps Ora i Fränninge fg, men paret bodde i Stänkelösa när de gifte sig 1810 i Långaröd fg.
Indicier för att detta stämmer är att i bouppteckningen efter Nils Jönsson Lundgren 1812-03-21 i Stänkalösa anges bl.a. sonen Håkan 30 år och boende i Stänkelösa.
Håkan och Anna fick först 4 barn i Stänkelösa innan de fick 5 till i Starrarps Ora.
Dessutom hade denne Håkan Nilsson Lundgren en syster Malena Nilsdotter (Lundgren) född 1787 i Buus och som senare bodde som gift (med en Ola Andersson) i Önneköp 3 och som du nämner var dopvittne åt Håkans och Anna barn. Denna Malena även omnämnd i faderns bu 1812 då 24 år gammal och "tjänar i Stänkelösa".
Övriga syskon som är angivna i faderns bu är Ola 36 år, Per 34 år och Jöns 27 år.


Med dina egna pusselbitar och mina ovan så tycker jag ett det detta stämmer mycket bra.
Anders Larsson


Hej Anders!

Väldigt intressant! Ja jag kan verkligen tänka mig att det tog ett tag att luska ut Håkans anor! Då är vi inne på samma spår gällande födelsedatat, prästen valde nog något han ansåg passande. Ja precis, det stämmer bra att de bodde i Stenkelösa 1812. Jag lyckades hinna komma fram till att Malena var född 1807, precis som du säger. Hade underlättat en hel del om födelseboken börjat ett par år tidigare! Jag la märke till en Ola Lundgren som gifte sig 1812, men har inte hunnit undersöka närmre, kanske är han brodern till Håkan.

Jag funderade lite på om parets barns namn kunde hjälpa avslöja vem som var föräldrar och tänkte att Nils gissningsvis var Håkans fars namn, men så funderade jag på vem Jöns kunde vara. Kom fram till att det troligen var Annas farfar, Jöns Heggelund, men nu visar det sig att Håkans farfar också hette Jöns, så kanske fick de in två flugor i en smäll där.

Vet du om Håkans far Nils fick efternamnet Lundgren i militären eller om det hängt kvar längre än så?

Jag utgick från att Håkan själv aldrig varit i militären då jag bara sett honom som dräng, husman, åbo (och arrendator tror jag). Men vid närmare eftertanke så är första gången han syns till i någon bok 1810 då är han trots allt drygt 29 år. Så kanske var han också i militären ett tag.

Undrar även lite varför både Håkan och Malena gick från att kallas Nilsson/dotter till Lundgren. Kanske användes båda efternamnen utbytbart.

Jag håller med, jag tycker att saker och ting verkar stämma bra!

Tack för ett upplysande inlägg!

2018-10-05, 09:15
Svar #8

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15308
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 19:26
    • Visa profil
Nils Lundgren vid nr 85 Livkompaniet, Södra Skånska kavalleriregementet.
Generalmönsterrullor, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0023/0/955 (1778), bildid: A0028981_00047
Erik  Häggelund vid nr 109 i Livkompaniet, Södra skånska kavalleriregementet.
Generalmönsterrullor, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0023/0/959 (1791), bildid: A0028985_00050

2018-10-05, 11:18
Svar #9

Utloggad Anders H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 331
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 16:40
    • Visa profil
Hej igen Joha!
- Det barn du saknar som föddes i Starrarp är en son Erik som föddes 1825-01-20. Bland dopvittnena här finns en del namn du känner igen från de andra barnen.
- Bara för säkerhets skull: Håkans syster Malena föddes ju 1787-09-21 i Buus (inte 1807, du har väl sluntit på tangenterna här). Datum framgår i senare hfl.
- Håkans fader Nils fick troligen namnet Lundgren när han blev ryttare. Enligt en fådd uppgift hette han Jönsson tidigare.
- Jag har inte sett något om att Håkan skulle ha varit militär. Han tog nog helt enkelt sin fars efternamn. Som du nämner är det ju lite ovanligt att alla barnen efter hand tog namnet Lundgren. Normalt vid den här tiden gick ju inte soldatnamn i arv, men å andra sidan var det ganska fritt fram att kalla sig lite vad man ville.
Det jag hittat om Håkans syskon är:
- Ola Nilsson Lundgren f c:a 1775 i Buus. Gift 1812-10-22 med Brita Lena Öberg. Hans yrke har jag haft svårt att tolka (underläkare???).
- Per Nilsson Lundgren f 1777-11-11 i Buus. Var karabinjär och husman. Gift före 1800-08 med Ingar Persdotter (1766-1844). Han dog 1848-03-20 i Trulshärad nr 2.
- Jöns Nilsson Lundgren född c:a 1784 i Buus. Vet inget mer om honom än att han 1812 bodde i Stänkelösa (enligt faderns bu).
- Syster Malena Nilsdotter Lundgren som sagt född 1787 i Buus. Gift 1820-06-02 med hästhemmansåbon Ola Andersson (1770-1836). Hon avled 1842-03-04 i Önneköp nr 3 och var då änka.
Anders H L

2018-10-05, 12:47
Svar #10

Utloggad Kristoffer Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:23
    • Visa profil
Nils Lundgren vid nr 85 Livkompaniet, Södra Skånska kavalleriregementet.
Generalmönsterrullor, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0023/0/955 (1778), bildid: A0028981_00047
Erik  Häggelund vid nr 109 i Livkompaniet, Södra skånska kavalleriregementet.
Generalmönsterrullor, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0023/0/959 (1791), bildid: A0028985_00050

Tackar! Hittade Nils Lundgren i samma arkiv som Häggelund, vågar man anta att det var så deras barn träffades?
Generalmönsterrullor, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0023/0/959 (1791), bildid: A0028985_00044


Hej igen Joha!
- Det barn du saknar som föddes i Starrarp är en son Erik som föddes 1825-01-20. Bland dopvittnena här finns en del namn du känner igen från de andra barnen.
- Bara för säkerhets skull: Håkans syster Malena föddes ju 1787-09-21 i Buus (inte 1807, du har väl sluntit på tangenterna här). Datum framgår i senare hfl.
- Håkans fader Nils fick troligen namnet Lundgren när han blev ryttare. Enligt en fådd uppgift hette han Jönsson tidigare.
- Jag har inte sett något om att Håkan skulle ha varit militär. Han tog nog helt enkelt sin fars efternamn. Som du nämner är det ju lite ovanligt att alla barnen efter hand tog namnet Lundgren. Normalt vid den här tiden gick ju inte soldatnamn i arv, men å andra sidan var det ganska fritt fram att kalla sig lite vad man ville.
Det jag hittat om Håkans syskon är:
- Ola Nilsson Lundgren f c:a 1775 i Buus. Gift 1812-10-22 med Brita Lena Öberg. Hans yrke har jag haft svårt att tolka (underläkare???).
- Per Nilsson Lundgren f 1777-11-11 i Buus. Var karabinjär och husman. Gift före 1800-08 med Ingar Persdotter (1766-1844). Han dog 1848-03-20 i Trulshärad nr 2.
- Jöns Nilsson Lundgren född c:a 1784 i Buus. Vet inget mer om honom än att han 1812 bodde i Stänkelösa (enligt faderns bu).
- Syster Malena Nilsdotter Lundgren som sagt född 1787 i Buus. Gift 1820-06-02 med hästhemmansåbon Ola Andersson (1770-1836). Hon avled 1842-03-04 i Önneköp nr 3 och var då änka.
Anders H L

Hej igen!

Ok, tackar då ska jag leta rätt på honom. Och ja, klockan var nog lite för mycket när jag satt och svarade igår kväll, självklart föddes Malena 1787.

Det verkar vara lite vanligare i bygden kring Fränninge att låta efternamn vandra vidare än andra ställen i Skåne som jag har anor i tycker jag.

Tack för informationen kring Håkans syskon!

Såg att någon forskat på Per Nilsson på internet, där står fadern endast som Nils Jönsson (med okänd hustru). Det är långt ifrån utförligt, ingen av syskonen till Per står med t.ex.

Jag försökte hitta Håkans moders födelse i Huaröd, men födelseboken är i det närmsta oläslig för mig. Jag hittade en notis där fadern ser ut att ha heter Oluf och barnet ska ha fötts i oktober (men kan ej läsa barnets namn) i Huaröd CI:2 b.111 / s.110. Enligt HFL i Långaröd så ska hon varit född 1748-10-17 så det kanske stämmer.

2018-10-05, 13:38
Svar #11

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15308
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 19:26
    • Visa profil
Jodå, Ola/Olof Lundgren var underläkare eller fältskärsgesäll vid Södra Skånska kavalleriregementet.
Generalmönsterrullor, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0023/0/964 (1806), bildid: A0028991_00012.
Regementsfältskär Pihl bodde också i Stenkelösa.

2018-10-05, 13:52
Svar #12

Utloggad Anders H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 331
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 16:40
    • Visa profil
Hej igen Joha!
Jodå Håkans mor Hanna Olofsdotter finns i Huaröd Fb. Hon föddes 1748-10-17 i Huaröd nr 7 och döptes 1748-10-23 (gudmor var mademoiselle Cajsa Kitterwantz?, vittnen var Nils Botelsson och dess son Jöns här i byn.
Hennes fader var åbo Olof Persson född c:a 1705 och död 1766-07-09 i Huaröd.
Hennes moder var Bolla Persdotter född c:a 1709 och död 1799-02-23 i Huaröd. De gifte sig före 1742-08, men jag har inte kunnat hitta var.

Parets övriga barn (enligt en CD jag har, kan finnas fler):
1742-08-02 Per, 1744-09-25 Olof och 1746-12-23 Hanna (dog troligen ung). Alla födda i Huaröd nr 7. Obs - har ej kollat dessa i Fb.
Anders H L

2018-10-06, 22:52
Svar #13

Utloggad Kristoffer Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:23
    • Visa profil
Jodå, Ola/Olof Lundgren var underläkare eller fältskärsgesäll vid Södra Skånska kavalleriregementet.
Generalmönsterrullor, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0023/0/964 (1806), bildid: A0028991_00012.
Regementsfältskär Pihl bodde också i Stenkelösa.

Hej!

Där ser man, intressant!



Hej igen Joha!
Jodå Håkans mor Hanna Olofsdotter finns i Huaröd Fb. Hon föddes 1748-10-17 i Huaröd nr 7 och döptes 1748-10-23 (gudmor var mademoiselle Cajsa Kitterwantz?, vittnen var Nils Botelsson och dess son Jöns här i byn.
Hennes fader var åbo Olof Persson född c:a 1705 och död 1766-07-09 i Huaröd.
Hennes moder var Bolla Persdotter född c:a 1709 och död 1799-02-23 i Huaröd. De gifte sig före 1742-08, men jag har inte kunnat hitta var.

Parets övriga barn (enligt en CD jag har, kan finnas fler):
1742-08-02 Per, 1744-09-25 Olof och 1746-12-23 Hanna (dog troligen ung). Alla födda i Huaröd nr 7. Obs - har ej kollat dessa i Fb.
Anders H L

Hej Anders!

Tackar för infon! Emellanåt så ser jag lite "finare" kvinnor som är gudmor till barnen, var det något man som förälder eftersträvade? Föredrog man en "mademoiselle" framför pigan på gården bredvid?

Jag letade rätt på barnen i födelseboken (alla stämde):

Per: Huaröd CI:2 b.86 / s.86
Olof: Huaröd CI:2 b.95 / s.95
Hanna: Huaröd CI:2 b.104 / s.103
 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna