ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Familjen Sven Persson  (läst 611 gånger)

2018-10-05, 18:04
läst 611 gånger

Utloggad Mats Alm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2023-04-03, 14:53
    • Visa profil
Hej,


följer Sven Persson med familj genom husförhörslängderna men har stött på problem eftersom jag har besvär med att utläsa vart de olika familjemedlemmarna flyttar efterhand.
I Östra Torsås AI:5 s.327 bor familjen på Ryttaretorpet. På Svens rad förmodar jag att det står Postgården för det är där jag hittar dem senare, hustrun Anna avlider år 1803.
Det ser ut som om Johannes flyttar till Herregården? Osäkert om även Annica och Catharina flyttar, det står något på deras rader jag inte kan läsa.


Nästa gång jag hittar familjen är i samma volym, s. 357, då på Postgården. Sven är omgift, Annica flyttar till Dänningelanda 1806. Men vart flyttar Catharina?


Vidare har jag problem även i Östra Torsås AI:6 s.89, fortfarande Postgården, med att läsa vad som står skrivet.


Tacksam för all hjälp.


Vänliga hälsningar
Mats Alm

2018-10-05, 20:36
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
AI:5 s 357: Catharina flyttar till Hulugården. Det står att hon är ”vårdslös”.
AI:6 s 89: Sven och några till flyttar till backstugan Slätten, Christina till Hulugård och Daniel till Orraryd Södregård i moderförsamlingen Nöbbele.

2018-10-06, 10:43
Svar #2

Utloggad Mats Alm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2023-04-03, 14:53
    • Visa profil
Tack (återigen) Eva.


Nu kommer jag en bit vidare på vägen.


/ Mats

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna