ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vit ikon på datorns skrivbord för Sveriges befolkning 1910.  (läst 1853 gånger)

2018-10-15, 16:58
läst 1853 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Plötsligt var Sveriges Befolkning 1910 borta från datorn och det hade nog att göra med att jag tog bort en genväg, som den låg i. Nu lade jag in programmet igen och då så visas ikonen på skrivbordet bara som en vit symbol!!! När jag klickar på den så finns programmet där.


Samma sak så av någon underlig orsak, så visar Arkiv Digitals ikon på skärmen bara en vit symbol (ett vitt ark)! När denna förändring skedde vet jag inte, men ganska nyligt var det.


Det är ju bekvämt att ha programmen på Skrivbordet i datorn och nu vet jag ju var jag ska klicka, men jag förstår inte varför inte bilden på dessa två program visar sig.


Någon, som kan ha en idé varför det har blivit så här?
Ann-Mari Bäckman

2018-10-15, 19:23
Svar #1

Utloggad Johannes Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2018-10-21, 19:54
    • Visa profil
Vanligtvis beror det på att målfilen som genvägen pekar på inte hittas. Är det så att programmet/mappen raderats så är det en trolig orsak. När du sedan installerade det igen så kan man behöva radera cache-filen för ikonerna om den inte uppdateras automatiskt när man startar om datorn.

Nu är det många år sedan jag använde Windows så jag har inte riktigt koll på hur man gör det. Det enklaste är nog att högerklicka på genvägen och välja egenskaper. Då dyker det upp ett nytt fönster där det finns en knapp med titeln "Byt ikon...". Tryck "Bläddra" och leta upp exe-filen med rätt ikon. Alternativt så raderar du bara genvägen och skapar en ny genom att högerklicka på skrivbordet och välja "Nytt -> Genväg".

2018-10-16, 07:40
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag valde det sista förslaget och nu ligger ikonen för Sveriges Bef. 1910 på skrivbordet!!!!! Jag brukar stänga datorn på natten och nu på morgonen, då jag startade den, så hade den vita ikonen för Sv. Bef. 1910 försvunnit. Kommer ikonen att försvinna igen (när datorn stängs), får jag väl testa det första förslaget.


Tack, detta skulle jag aldrig ha kommit på själv!


Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna