ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olof Eliassons, Gammelbyn hustrur  (läst 3127 gånger)

2018-10-23, 06:48
läst 3127 gånger

Utloggad Lars Norlin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2018-12-04, 15:17
    • Visa profil
Jag administrerar ett Mtdna-test på en person vars äldsta ana på moderslinjen är Elisabeth Danielsdotter f 1671 och som är Olof Eliasson, Gammelbyn Burträsk andra hustru. Linjen går vidare till dottern Margareta Olofsdotter f 1707.

Det märkliga är att hon har samma haplogrupp som personer med en moderslinje för första hustrun Karin Eriksdotter. Det är ju fullt möjligt, men denna dotter till Karin heter Elisabeth f 1702 som också har samma förnamn som andra hustrun. Lite för mycket sammanträffande ändå. Första hustrun skall ha dött 1705 enligt domboken.

Källan till första hustruns död bifogas Det är från domboken från år 1705 och handlar om en fodran från sahlige Karins systrar Råggierd och Märit. Det står att Karin var avliden men att hon dog för fyra år sedan. Stämmer min tolkning är också dottern Elisabeth dotter till Elisabeth Danielsdotter också.

Det var ett tag sedan jag läste gammal text så jag är inte helt säker på tolkningen. Råneå borde vara felskrivning för Umeå eller nått konstigt U? Så här tolkar jag början av texten:

Hustru Råggiehl Erichsdotter med sin syster Märit fodrar trettiotvå dahle som deras sahl syster Karin af Oluff Eliasson på sin dehl i hemmanet bordt hafon och att deras syster hustru Karin hafwer och hemmanet fordra  tiugo dahler, och för fyo åhr sedan i Råneå sochn hens döden afgången och haft barn, vittnades intet om der lefåm, och enär betygas att hustru Råggierd och Märit bört....

Källa: Bild från ArkivDigital:
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Västerbottens län (AC) EXIe:3974 (1701-1705) Bild 3000 / sid 294 (AID: v494184b.b3000.s294, NAD: SE/RA/42042202)

2018-10-23, 11:37
Svar #1

Utloggad Gun Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 783
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 14:47
    • Visa profil
Karin avliden för tÿo år sedan. Råneå socken.
Ja, båda döttrarna bör ha varit Elisabets.

Skellefteå:
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Västerbottens län (AC) EXIe:3969 (1694) Bild 7100 / sid 704 (AID: v427339.b7100.s704)
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Västerbottens län (AC) EXIe:3970 (1695) Bild 7460 / sid 736 (AID: v427340.b7460.s736)
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Västerbottens län (AC) EXIe:3971 (1696) Bild 7770 / sid 765 (AID: v427341.b7770.s765)

Burträsk:
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Västernorrlands län (Y) EXIe:3472 (1685) Bild 5920 / sid 578, AID: v423997.b5920.s578

2018-10-23, 12:42
Svar #2

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Bara en språklig kommentar: Både tijo och trettijo (andra raden) skrivs med ij. Jämför med ÿ i sÿster (första raden) som har en krok. Bokstaven j i ij är rak.
I ordet fordran har du tappat ett r.

2018-10-23, 19:24
Svar #3

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 15:32
    • Visa profil
Jag kan inte tolka detta som att Olof Eliasson hade någon första hustru Karin alls. Åtminstone utgående från detta domboksexempel som uppenbarligen talar om en Karin Eriksdotter, död ca 1695 i Råneå som möjligen har barn vilka man inte vet lever. Ingenting i denna notis säger att hon ska ha varit Olof Eliassons hustru, vilket jag sett verkar hävdas på andra ställen till synes just byggd på denna källa.


Jag har gjort en så fullkomlig kontroll som jag kunnat, men har naturligtvis säkert missat intressanta källor. Såvitt jag har kunnat avgöra finns det ingenstans i dessa källor noterat att Rågierd Eriksdotter eller någon av hennes systrar skulle vara svägerskor till Olof Eliasson. I själva verket verkar första källan Gun tar upp ovan klart antyda att Olof Eliasson eller hustru inte är bördiga till hemmanet utan köpt in sig i det, medan Rågierd och Rågierds svåger Mats Elofsson (gift med Märta Eriksdotter) är de till hemmanet närmast arvsberättigade.


Jag skulle utan ytterligare information (och den kan väl definitivt finnas) säga att Olof Eliasson bara var gift en gång med just Elisabet Danielsdotter, så att alla barnen har samma haplopgrupp verkar väl då stämma väl.


Men som sagt, om jag missat något här, ta gärna upp det så saken blir klarggjord. Jag är ganska intresserad av den här familjen också.

2018-10-23, 22:55
Svar #4

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 15:32
    • Visa profil
Det finns några domboksnotiser om Råggierd och hennes syskon (Råggierd verkar vara en notorisk kverulant, men möjligen är det bara Olof Eliasson hon hade problem med...), men inte så många som ger ytterligare information.


En speciell notis, som är av det mer förvirrande slaget borde nog dock nämnas. Såvitt jag kan tolka det så antyder det att Olof Eliasson har någon släktkoppling till gården via Erik Perssons hustru Karin Nilsdotter (föräldrar till Rågierd Eriksdotter och väl troligen också till hennes syskon), men åtminstone jag kan inte lista ut vilken.
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Västernorrlands län (Y) EXIe:3491 (1704) Bild 6320 / sid 624 (AID: v494169.b6320.s624)


Avser Dombok Lövånger och Burträsk 1704-01 Paragraf 16.


Inlägget är långt så jag sammanfatttar:
Det avser något arv i silver, som enligt byteslängden 1660-07-16 mellan Erik Persson [i Gammelbyn] och hans barn uti deras möderne, avseende hans hustru Karin Nilsdotter tillfallit Rågierd Eriksdotter och hennes systrar (syskon?). Detta silver ska ha kommit till Olof Olofsson i Bygdeträsk och därigenom till hans efterträdare och systerson Elias Månsson som nu håller på detta och Rågierd vill få åtkomst till...


[Tolkning:] Jag kan bara tolka det som att Olof Olofsson av någon anledning, antagligen som förmyndare, skulle hålla detta silver. Det verkar endast rimligt om han på något vis själv eller genom sin hustru är släkt med någon i Gammelbyhemmanet, och då sannolikt Karin Nilsdotter. Problemet är bara att det inte verkar finnas något rimligt sätt att koppla ihop de två vad gäller patronymikoner, så tolkningen får ses som ett pågående arbete.


I vilket fall är Olof Eliasson helt klart Elias Månssons son, så om en släktkoppling verkligen finns mellan Olof Olofsson och Karin Nilsdotter så finns också åtminstone en rimlig förklaring till varför Olof Eliasson hamnade på gården i Gammelbyn, utan att man behöver förklara det med att han gifte sig med en Eriksdotter.
[Ang. Olof Eliasson som son till Elias Månsson, se tex dombok 1698-08-28 Lövånger och Burträsk Paragraf 5:
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Västerbottens län (AC) EXIe:3973 (1698-1699) Bild 2680 / sid 262 (AID: v427343.b2680.s262) ][/i]

2018-10-24, 12:28
Svar #5

Utloggad Gun Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 783
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 14:47
    • Visa profil
Vad bra, Stefan, att du kunde fastställa att Olof Eliasson var son till Elias Månsson (12-man)  :)
Olof Olofsson hade jag noterat som död 1686 (Burträsk LIa:2 (1685-1722) Bild 11 / sid 12 (AID: v393307.b11.s12)

Domboken 1685 gav att, Rågierds förmyndare var tolvmännen Nils Olofsson, Estersmark och Per Olofsson, Brenne.
Borgaren Abraham Sjulsson, Piteå och Olof Olofsson, Bygdeträsk, kallas Creditorer.
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Västernorrlands län (Y) EXIe:3472 (1685) Bild 5920 / sid 578 (AID: v423997.b5920.s578)

Ibland blir det fel i domböckerna:
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Västernorrlands län (Y) EXIe:3471 (1684) Bild 7310 / sid 719 (AID: v423996.b7310.s719)
- Skellefteå/Burträsk 1684vt, Rågierds far kallas här Eric Nicodemison och blev bror till Lars Nicodemison.

Rätt här:
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Gävleborgs län (X) EXIe:3161 (1678-1679) Bild 8890 / sid 882 (AID: v421955.b8890.s882)
- Skellefteå/Burträsk 1678ht, högersidan, Lars Nicodemisson var Abraham Perssons, i Gammelbyn, systerson.

Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Gävleborgs län (X) EXIe:3158 (1676) Bild 8110 / sid 800 (AID: v421952.b8110.s800)
- Skellefteå/Burträsk 1676ht, ang. besittningsrätten till Joen Joenssons hemman i Gammelbyn/ Abraham Persson ifrån Södhermiöhle. Olof Olofsson, Bygdeträsk, nämns ha stor Prætension i Erich Peerssons hemman ...

Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Västerbottens län (AC) EXIe:3974 (1701-1705) Bild 3020 / sid 296 (AID: v494184b.b3020.s296)
- Lövånger/Burträsk 1705vt, Isak Olofsson och hans bröder Östen och Olof Olofsson, Bygdeträsk, brukade för 30 år sedan 1/3 av hustru Rågiells och dess syskons hemman i Gammelbyn.

Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Gävleborgs län (X) EXIe:3158 (1676) Bild 8080 / sid 797 (AID: v421952.b8080.s797)
- Skellefteå/Burträsk 1676ht, folio 797: Östen Olofsson, Gambelbyn, sin frände och syskonabarn Lars Nicodemisson i samma by. Östens faders Olof Perssons köpebrev 1636.

1635 fanns en nämndeman Olof Persson, Gammelbyn.

Olof Olofsson, Bygdeträsk, avlade tolvmannaeden 23/6 1651 Skellefteå (Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Gävleborgs län (X) EXIe:3134 (1650-1652) Bild 5470 / sid 548 (AID: v421261.b5470.s548)

2018-10-24, 16:42
Svar #6

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 15:32
    • Visa profil
Bra sammanfattning av källor Gun!


Släktkopplingarna på Erik Perssons sida är klara. Erik Persson, Abraham Persson och Olof Persson i Gammelbyn var bröder och systern Margareta Persdotter var gift med Nikodemus Håkansson i Gammelbyn. Detta är så att säga den etablerade bilden och jag har kontrollerat domböckerna som grund för detta (det är bara ett par ytterligare källor förutom det du nämner ovan) och det verkar inte finnas något tvivel (lägger möjligen in länkar när jag får tid för att få det svart på vitt). Lars Nikodemusson och Per Nikodemusson var bägge söner till Nikodemus Håkansson och det är därför Lars Nikodemusson är kusin ("syskonbarn") till Erik Perssons dotter Rågerd samt till Olof Perssons söner Östen, Olof och Isak Olofsson.


En svårare fråga är just Olof Eliassons hustru eller hustrur, som den här diskussionen påbörjades med. Utan någon annan bevisning att han var gift två gånger, så borde det ju vara just Elisabet Danielsdotter som är modern till Olof Eliassons barn och DNA-tester på moderlinjen skulle kunna vara en indikation på Elisabet Danielsdotters ursprung. Om han å andra sidan är svåger till Rågerd Eriksdotter (och det kan han ju fortfarande vara även om jag är tveksam till det, även om hans hustru då knappast är just Karin Eriksdotter) kan det i stället leda oss uppåt på modern Karin Nilsdotter som nämndes ovan.


Gun, uppgiften om Rågierds förmyndare är väldigt intressant. Jag tror jag hade sett den där notisen tidigare, men inte riktigt funderat på den. Karin Nilsdotter är (givet min tolkning) dotter till Nils Matsson i Gunsmark, Nysätra som domboken Bygdeå 1673-02-12 säger:
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Västerbottens län (AC) EXIe:3965 (1672-1674) Bild 2670 / sid 511 (AID: v427335.b2670.s511)
Det ska noteras att släktuppgifterna i denna notis är svårtolkade, speciellt då "sammanfattningen" till vänster talar om att den avser ett hemman i Tväråmark, men det är ganska säkert Per Jonssons hemman i Gunsmark som tvisten avser. Nils Eriksson i Gammelbyn torde dock endast kunna avse Erik Perssons son i Gammelbyn (alltså Rågierd Eriksdotters bror), och denna sägs uttryckligen vara dotterson till Nils Matsson, som hade arvslott i aktuella hemmanet (som troligen alltså avser Gunsmark).
Förmyndarna till Rågierd Eriksdotter torde, som förmyndare brukade vara (enligt lag skulle vara?; Jag har läst åtminstone en dom från omkring de här åren där en person påtvingades förmyndarskap han inte ville ha eftersom han var enda släkting som kunde vara förmyndare), vara släkt till henne och frågan är då hur. Det är inte helt lätt att reda ut, men eftersom bägge är i Nysätra så verkar det åtminstone initialt troligt att de är släkt till Rågierd på hennes moders sida, vilket är en pusselbit att använda sig av. En inital gissning skulle vara att de bägge är gifta med döttrar till Nils Matsson, men det är verkligen något som man måste försöka avstämma med källor, och det är inget jag satt igång med ännu.


{Kan tilläggas från källan ovan som dock är vid sidan av frågan: Per Jonsson i Gunsmark vars hustru är bördig från hemmanet sägs också ha inlöst "såväl hustru Rågierds som Erik Jonssons faders arvslott i hemmanet"; Min initiala tolkning av detta är att denna Rågierd och Erik är syskon, men möjligen skall "hustru Rågierds" arvslott och "Erik Jonssons faders" arvslott betraktas som två olika, vilket gör deras släktskap tvetydigt; Per Jonsson kallas också svåger till Erik Jonsson och Nils Eriksson i notisen, men det kan knappast vara någon "normal" svågerkoppling mellan dessa}

Nu är det en fråga jag verkligen undrar och det är om det finns någon antydan om vem denna Elisabet Danielsdotter kan vara. Jag har ögnat vissa mantalslängder och mest frustrerat konstaterat att det finns väldigt få Daniel i den här delen av Västerbotten under den här perioden. Det borde göra det lättare att hitta kandidater som hennes fader, men om något verkar det göra det svårare. Den enda egentliga tidsmässigt korrekta Daniel i Burträsk finns i Granträsk, och han hade verkligen en dotter Elisabet, som verkar varit gift med en helt annan människa hela denna period, så oavsett när Olof gifte sig med henne kan det inte vara den Elisabet Danielsdotter (under förutsättning att det inte skrevs in fel namn i kyrkoräkenskaperna, så att en syster med ett annat namn var den egentliga bruden). Här är dock frågan om mtDna kan ge ytterligare information.


Jag kan här inte helt släppa tanken att hon kan vara syster till Anders Danielsson i Långträsk/Pjäsörn, Skellefteå som i domboken 1716(?) sägs komma från Gammelbyn i Burträsk. Tyvärr leder detta inte nödvändigtvis vidare, då även hans ursprung är höljt i dunkel. Tidsmässigt borde det dock stämma väl, då han sägs vara född 1668.

Så en fråga till den ursprungliga trådskrivaren: Har du information om denna mtDna? Är det något som kan jämföras med mtDna för andra personer? Det finns en uppgift på nätet (via Leif Boström tror jag, men osäker på ursprunget) som verkar säga att denna mtDna är liknande eller lika den för Margareta Persdotter (alltså Nikodemus Håkanssons hustru, ett av syskonen i Gammelbyn som nämndes inledningsvis). Har du någon vetskap om detta? Min kunskap om Dna-forskning är i princip noll, men det känns som om just på dessa grenar skulle den kunna leda vidare. En fråga då är om någon av dina tester bygger på kvinnolinjer som härstammar från Erik Perssons andra döttrar, Rågierd eller Märit? Detta verkar vara enda sättet att få någon reda på detta, även om jag är ytterst osäker på om det finns några sådana linjer. Jag antar Märit, gift med Mats Elofsson, torde vara bästa chansen då, eftersom jag inte är säker på att Rågierd, gift med Gudmund (glömt patronymikon) hade några barn alls.


***



Ett tillägg givet de många källorna Gun ger ovan som inbegriper Östen Olofsson i Gammelbyn. En föga spridd uppgift som kan noteras om dennes hustru är att hon heter Brita Johansdotter (patronymikonen verkar inte nämnas på många ställen om alls). Detta kommer från ett domboksinlägg om något helt annat, där hon används som vittne. Från Lövånger och Burträsk 1700-01-16(till 18) Paragraf 4 sista stycket:
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Jämtlands län (Z) EXIe:3818 (1700) Bild 3490 / sid 343 (AID: v427334.b3490.s343)


2018-10-25, 07:44
Svar #7

Utloggad Lars Norlin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2018-12-04, 15:17
    • Visa profil
Mycket intressant diskussion.

Mtdna för Elisabeth Danielsdotter är U1a1a2. Det är samma som en hel del Burträsk-damer, bl.a. Karin Nicodemidotter f 1651 och Margareta Persdotter f.o 1600 d.1697 Gammelbyn. Släktskap kan vara allt från en generation till 1000 år bak i tiden. Jag vet inte om det går att göra någon närmare analys.

Det finns också en uppgift som tyder på en annan hustru till Olof Eliasson. Det ska finnas en uppgift i domboken att Olof Eliassons son Olofs mormor är Sara Krok. Och det är inte Elisabeth Danielsdotter. Det stämmer inte med hennes haplogrupp. Jag har inte hittat uppgiften. Enda källa jag sett är Dombok 1722. Är det nån som läst den uppgiften?

2018-10-25, 11:10
Svar #8

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 15:32
    • Visa profil
Ja, angående mtDna så var det just den uppgiften jag sett, att Karin Nicodemidotter och hennes moder Margareta Persdotter ska vara av samma linje som testerna på Olof Eliassons barn. Om denna linje är tillräckligt ovanlig så är det ju definitivt information som kan användas, men om det gäller hälften av alla linjer i Burträsk blir det ju mindre intressant. Framförallt behöver man ju helst veta vilka exakta linjer testerna har gjorts på eftersom alla inte alltid är lika säkra rent släktforskningsmässigt. Om Elisabet Danielsdotter skulle komma från samma linje som Margareta Persdotter så kan det ju åtminstone tyda på att hon kommer från området trots svårigheterna att lyckas lista ut vilken Daniel som skulle kunna vara hennes fader. En följdfråga här: Vilka eller vilken linje på Olof Eliassons barn är det du har uppgifter för? Är det just för dottern Elisabet och dottern Margareta som står i första inlägget?

Angående kopplingen till Sara Krok så är det tyvärr bara fråga om en feltolkning som tydligen hände för ganska länge sedan (givet inlägg på anbytarforum från 2006 om detta)... Domboksnotisen i fråga finns tillgänglig i original på Arkiv Digital och avser tinget i Lövånger och Burträsk 1722-08 (20-22) Paragraf (3?), sid 100 höger sida:
Lövånger och Burträsks tingslags häradsrätt (AC) AIa:2 (1720-1730) Bild 1060 / sid 100 (AID: v521471.b1060.s100)


Några rader ner: Det avser någon bok och drängen Mårten "enär han frågat hans fader Johan Persson varest han fått den boken, svarat att han [fadern?] fått boken av Olof Eliassons son Kråk Olle; Mårten sade att hans mormor Kaptenskan Sara Krook givit honom en dylik bok, som"...


Med andra ord så torde enda rimliga tolkningen av detta stycke vara att Sara Krok är Mårten Johanssons mormor, inte Olof Olofssons. Denna koppling är dessutom helt bekräftad av andra källor, se dombok Lövånger och Burträsk 1707-03 (4-7) Paragraf 7 där det talas om Kapten Nymans hustru Sara Abrahamsdotter Krook och en bit ner "hennes dotter Sara Johan Pederssons i Gammelbyn", så Mårtens far Johan Persson är följaktligen gift med Sara Kroks dotter.
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Västerbottens län (AC) EXIe:3976 (1706-1707) Bild 2440 / sid 238 (AID: v494186.b2440.s238)


Jag kan ju lägga till att jag inte har läst de renoverade domböckernas version av detta stycke (eller det har jag nog, men inte noterat något...). Det går ju inte att utesluta att det blev fel redan där, även om stycket ifråga (till skillnad från stora delar av originalböckerna) är relativt lättläst.

2018-10-25, 12:07
Svar #9

Utloggad Lars Norlin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2018-12-04, 15:17
    • Visa profil
Det kit jag administrerar går via Margareta Olofsdotter. Hon gifter sig med Jon Hansson f 1712 i Vänfors, Umeå socken. De är bosatta i Vänfors. sedan går linjen vidare till deras dotter Charlotta Jonsdotter f 1753, bosatt i Rödå, Umeå skn.

2018-10-25, 13:31
Svar #10

Utloggad Gun Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 783
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 14:47
    • Visa profil
Jo, Rågierd Eriksdotters förmyndare fanns i Nysätra och inte i Burträsk socken, som man kanske skulle trott.

Hennes make hette Gudmund Pädersson, Lövånger/ Burträsk, 1705 januari:
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Västerbottens län (AC) EXIe:3974 (1701-1705) Bild 3010 / sid 295 (AID: v494184b.b3010.s295)

Rachel Ehri dåtter, Gammalbyn, Burträsk och Gudmund Pädersson i Vebomark, var brudfolk 28/12 1699:
Lövånger (AC) C:1 (1691-1724) Bild 16 / sid 12 (AID: v139384.b16.s12)

Bygdeå 1673vt: Per Jonssons hustru Rågiel Persdotter var arvtagare till hemmanet, och Pers svågrar Erik Jonsson i Tväråmark, samt Nils Eriksson, Gammalbyn, invände mot att Per och Rågel antog en oskyld till förgångsman. Eriks och Nils föräldrar kom från samma hemman (Gunsmark). Per Jonsson menade att han utlöst Rågiels och Eriks fadersarv, och Nils morfar Nils Mattssons arvslott. Rågiell hade dessutom 2 systrar i livet, som väl inte kunnat ta ställning.
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Västerbottens län (AC) EXIe:3965 (1672-1674) Bild 2670 / sid 511 (AID: v427335.b2670.s511)

1674vt Bygdeå: Rågiel Persdotter hade erbjudit sin frände Nils Eriksson samma förgångsvillkor, men han hade undandragit sig. Vilket Nils nekade till. Anders Tomasson och Nils Eriksson förlikta med 8 Rd, och skulle ställa Erik Jonsson till svars. Erik Jonsson, Tväråmark, och 4 systrar klandrade. Nils avsade sig sin bördsrätt.
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Västerbottens län (AC) EXIe:3965 (1672-1674) Bild 7450 / sid 988 (AID: v427335.b7450.s988)

1674 december, Bygdeå: Erik Olofsson, Gunsmark, visade ett förgångsbrev daterat 5/8 1671 från Per Jonsson och Rågiel Persdotter. Vilket Rågiels släktingar Erik Jonsson, Tväråmark, Nils Eriksson, Burträsk och Anders Tomasson, Grimsmark, klandrade.

Anbytarforum 26/1 2002, Tväråmark 4:
https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:75IiIpI4Ar8J:https://forum.genealogi.se/index.php%3Ftopic%3D39280.0+&cd=2&hl=sv&ct=clnk&gl=se

Minst sagt otydligt släktskap, men de var kanske halvsyskon.

2018-10-25, 13:47
Svar #11

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 15:32
    • Visa profil
Tack Gun. Det förklarar ju vem hustru Rågel/Rågierd är i den första domboksnotisen från 1673 (vilket är samma jag refererade till ovan). Det kan noteras att hennes koppling till sin make och hennes patronymikon inte de facto står där, men det framgår ju tydligt med de två senare domboksnotiserna.

Jag antar att fippla med Gunsmark är nästa uppgift där släktkopplingarna är allt annat än tydliga. Det vore definitivt intressant om man kunde koppla Rågierd Eriksdotters förmyndare Nils Olofsson, Estersmark och Per Olofsson i Brände [lilla eller stora Per Olofsson?] till Gunsmark om så är möjligt.

2018-10-25, 13:53
Svar #12

Utloggad Gun Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 783
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 14:47
    • Visa profil
Jag vet inte så mycket om DNA-testning. Trodde mitokondriedna visade även varannan manlig anperson. Isåfall kanske det förklarar att Margareta Olofsdotter och Margareta Persdotter delar arvsanlag?

Olof Eliasson betalade testamentspeng 1699 och 1705 för 2 döttrar:
Burträsk LIa:2 (1685-1722) Bild 52 / sid 116
Burträsk LIa:2 (1685-1722) Bild 74 / sid 160

Men brudgumsdaler stod inte att finna i Burträsk.

2018-10-25, 13:58
Svar #13

Utloggad Gun Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 783
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 14:47
    • Visa profil
Erik Jonssons, Tväråmark, far hette alltså Jon Mattsson enligt länk inom AF ovan. Sammanträffande?

2018-10-25, 14:30
Svar #14

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 15:32
    • Visa profil
Hm, det låter ju kanske inte som ett sammanträffande, men det måste definitivt undersökas vidare.

[Jag har insett i efterhand att de första två notiserna nedan troligen avser "fel" Nils Mattson än aktuell ovan, men jag låter det hela vara kvar eftersom det möjligen kan ge intressant information ändå. Allt innan "ytterligare komplettering" kan därför möjligen ses som en avvikning...]

Det finns en domboksnotis om Gunsmark som är svårtolkad men intressant i sammanhanget, från VT1685 i Bygdeå
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Västernorrlands län (Y) EXIe:3472 (1685) Bild 5650 / sid 551 (AID: v423997.b5650.s551)
Ett försök till transkribering (jag har inte behållit stavningen):
Belangande den pantäng som Håkan Andersson i Gunsmark gör åtal uppå emot Olof Jonsson ibidem, att vara kommen under hans bolstad, så emedan Nils Mattsson befanns besitta brodersdelen utav hemmanet, och således närmare än Håkan till ängens inlösen, den där för 25 Dr utsatt är; dy står honom det fritt, till dess änkan hustru Malin, vilkens hemmanskap ängen egentligen tillhörer, blivit mäktig den inbörda, bekommandes i medler tid uti utlagornas hjälp 20 öre av Nils och 12 öre av Olof som brukat ängen.


Jag har ingen aning om detta på något sätt refererar till samma hemman i Gunsmark. Syftningarna är nästan helt otolkbara, men det verkar som om Nils Mattsson lever då inget antyder annat, så änkan Malin borde inte vara hans änka. I övrigt så torde det väl innebära att Nils Mattsson själv kommer från Gunsmark och Håkan Andersson likaväl, med ursprung i samma hemman. Möjligen är de kusiner. Svårt tolka utan ytterligare information dock.


[Komplettering:]
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Västerbottens län (AC) EXIe:3966 (1691) Bild 5710 / sid 558 (AID: v427336.b5710.s558)
- VT1691 Bygdeå Angående testamentsskrift som Olof Abrahamssons salig moder i Gunsmark 1678 givit till sin måg, Olof Abrahamssons svåger, Håkan Andersson.


Med andra ord, Håkan Andersson var (åtminstone någon gång före 1678) gift med en dotter till Olof Abrahamssons moder. Bonden på denna gård, som väl torde vara Olof Abrahamssons fader, var Abraham Mattsson som föregicks av Matts Abrahamsson. Jag tror nog att det är denna gård i Gunsmark som avses i allt detta, men jag inser också att det finns kronologiska problem. Det finns nog olika generationer av Nils Mattsson som diskuteras, så fortsatta problem med att få ihop det hela. Mats Abrahamsson är enligt roteringslängden 1637 30 år gammal född omkring 1607 [A0055026_00095], vilket torde vara alltför ung för att vara farfader till Erik Jonsson och morfarsfader till Nils Eriksson.


[Ytterligare komplettering]
Den Matts Olsson som sitter på ett hemman i Gunsmark åtminstone under 1590-talet verkar väl då vara en bättre föregångare till Nils Mattsson. Vidare undersökning väntar för att se om han möjligen kan vara farfader till Erik Jonsson i Tväråmark.


Denna verkar sista gången vara noterad i tiondelängden 1606
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0044506_00319
Därefter, första gången i öresmantalslängden 1606 noteras Per Mattsson på vad som verkar vara samma hemman i Gunsmark.
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0044464_00076


Åtminstone vid första anblicken verkar det väl rimligt att det är denna Per Mattsson som är fader till Rågierd Persdotter, Per Jonssons hustru och att Jon Mattsson och Nils Mattsson är dennes bröder, även om det tills vidare får ses som en arbetshypotes. Det verkar också kunna innebära att Nils Mattsson inte syns någonstans i Gunsmark utan gift sig annorstädes. Om man hittar en Nils Mattsson som dyker upp någonstans under första delen av 1600-talet kanske en moderlinje går att testa för att eventuellt stärka en sådan hypotes.

Det kan också tilläggas angående de första notiserna i detta inlägg, att det avser två olika hemman. Abraham Ivarsson, som väl torde vara Mats Abrahamssons fader, tar över ett intilliggande hemman i Gunsmark omkring 1606. Namnet Mats skulle dock möjligen kunna innebära en koppling till Mats Olofssons hemman, men det är inte uppenbart hur, om alls.


*



Angående att möjligen finna Nils Mattsson, så visar det sig att det inte är ett vanligt namn i Västerbotten vid denna tid. I Älvsborgs lösens sammanfattningar av de 6 terminerna (1613-1618) så finns det exakt två i hela södra Västerbotten (Skellefteå, Burträsk, Lövånger, Bygdeå och Umeå), och den förra verkar inte nämnas i andra längder under perioden (utan i stället Moses Andersson som står för första terminen 1613). Dock finns han där åtminstone 1625. Den senare har mantal åtminstone redan 1596, så det är kronologiskt på gränsen att han kan vara den eftersökta personen. Får nog säga att det ser ganska mörkt ut ändå...
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0066064_00178 Nils Mattsson Vallen, Lövånger, noterad 1614-1618
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0066064_00180 Nils Mattsson Hökmark, Lövånger, noterad 1613-1618


*


En sista fråga om detta är Anders Tomasson i Grimsmark som nämns i Guns källor och som klandrar Per Jonsson och Rågierd Persdotter i Gunsmark och som därför själv eller genom sin hustru torde ha arvsfordran i hemmanet i Gunsmark. Hur kan denna släktkoppling se ut? En del av Anders Tomassons närmaste släktingar görs klara i Bygdeå VT1694 enligt nedan. Denna notis gör klart att han har en son Olof Andersson, en fadersyster Karin Östensdotter och en moder Malin Nilsdotter. Anders föregångare på gården (vilket inte står i denna notis men framgår i mtl od) är Tomas Östensson, vilket ju då måste vara hans fader, så Anders kommer från Grimsmark.
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Västerbottens län (AC) EXIe:3969 (1694) Bild 6590 / sid 653 (AID: v427339.b6590.s653)
Malin Nilsdotter ska enligt begravningsboken vara 81 år vid begravning 5 Trinit. 1694 så född omkring 1613
Nysätra (AC) C:1 (1688-1723) Bild 89 / sid 165 (AID: v139761.b89.s165)
Agneta Olofsson har uppgiften att hans hustru skulle heta Elisabet Andersdotter. Jag har inte kunnat hitta den uppgiften, men om den är sann så antar jag att den mest rimliga släktkopplingen för honom är att hans moder är dotter till Nils Matsson, eftersom hans hustru i sådana fall knappast är en av Rågierd Persdotters systrar.




2018-10-26, 10:51
Svar #15

Utloggad Gun Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 783
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 14:47
    • Visa profil
Jag upprepade domboksuppgiften från 1673 angående Per Jonsson/Rågiel Persdotter, då jag antog att det kunde underlätta att ha alla 3 notiser samlade.

Det verkar rimligt att Anders Tomassons och Nils Erikssons mödrar var systrar.
Namnet Rågiel/Rågierd/Rakel fanns i Gunsmark- och Gammelbynfamiljerna.

Lindegren har på Gunsmark 3, Per Matson med maka Anna, c. 1620-40.
(och Gunsmark 4:1, Abraham Ivarsson med maka Karin, son Mats Abrahamsson (1607), samt ev. dotter Mariet, båda på 4:2).

2020-04-28, 03:23
Svar #16

Utloggad Frank Ärlebrant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 294
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 12:56
    • Visa profil
Hej,
Fick för mig, för första gången sedan mitten av 2000-talet, att se om det hade dykt upp något nytt i ämnet Elisabet Danielsdotter 1671. Fick då se att jag hade farit med felaktigheter angående Sara Krok varande mormor till Olof Olofsson. Det var inte bra. Till ynka försvar var att jag hade fått det "på riktigt" från "rätt håll" och därför inte kollat upp det noggrant. Ber om ursäkt för det. Bra att det rätats ut här.
Släppte Sara vid tiden då jag insåg att hon inte hade med Elisabet att göra.
Samma "fulsök" som ledde mig hit, ledde även till en overifierad annonsering om "idé" till en moder till Anders Danielsson i Långträsk, en Marjet Andersdotter.
Jag är på det klara över att man får ta det för vad det är, men i brist på andra uppslag möjligen? Någon har sett något, troligen kanske fel men vågar man chansa?
Detta med Anders Danielsson från Gammelbyn är onekligen mycket intressant.
Mvh Frank

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna