ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Garnisionssjukhuset 1926  (läst 547 gånger)

2018-10-27, 10:51
läst 547 gånger

Utloggad Lottis Hörting

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2023-12-27, 17:04
  • Blir glad för personlig kontakt med andra forskare
    • Visa profil
Hej!  :)

Nu har jag sökt högt och lågt på egen hand, och nu återstår bara att ta tåget till Stockholm och krigsarkivet, men innan jag gör det gör jag ett nytt försök för att se om någon kanske vet om den resan kan ge något.
Enligt krigsarkivets digitala inläsningar saknas vissa års sjukjournaler, och jag undrar om någon vet ifall de kanske finns på annat håll, eller om det finns någon annan väg att få information.
 
Jag har kontaktat regionens sjukhusjournalarkiv för födelseregistrering, Sollefteå stads stadsarkiv angående barnmorskedagböcker, sam riksarkivet och krigarkivet. Är det värt att jag betalar flera hundra kronor för någonting som troligen inte finns att finna? 
Kanske någon av er vet någon väg jag kan gå? Har någon något råd att ge? :

För några veckor sedan gjorde jag ett inlägg med denna fråga i en annan tråd om Norrlands Trängkårs kyrkoarkiv, så här skrev jag då;

Hej!
Min fader Tord Valdemar Hörting föddes  i Sollefteå, den 20 januari 1926, och det är fint noterat i kyrkoarkivet hos Norrlands Trängkår.
Jag är på jakt efter vilket klockslag han föddes, men hittar det inte i Västernorrlandsregionens journaler.

Han föddes förmodligen på Garnisonssjukhuset, jag tror att han föddes där på regementet för det finns inte noterat på Sollefteå sjukhus att han föddes där. Båda hans föräldrar var anställda på regementet, hans far som musiksergeant och  hans mor som sjuksköterska.

Det är tveksamt om noteringar finns för militärsjukhuset just det året, har jag fått som förhandsbesked, och undrar nu om det finns någon här på forumet som vet hur det ligger till med detta? Jag erbjöds att komma till arkivet och leta i sjukjournalerna, men det är långt för mig att resa dit så jag undrar om någon kan råda mig om den resan kommer kunna ge något resultat.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/F0015248_00041#?s=&cv=40&c=&m=&xywh=-2739%2C-9%2C12173%2C5336
Mvh
Lottis

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna