ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pingi i Männikkö och Jukkasjärvi  (läst 927 gånger)

2001-09-16, 16:46
läst 927 gånger

Johnny Andersson

Hej!
 
Jag har forskat en del i Tärendö på min frus gren och sedan fastnat på Anna Maria Pingi och hennes ”oäkta” dotter Selma Annasdotter Pingi som är mmm till min fru.
Jag var tidigt inne på att Anna Maria kanske var född i Jukkasjärvi därför att jag hittade också två stycken som kanske kunde vara hennes bröder. Det är Per och Anders. Båda heter Andersson i efternamn och födelseåren kan stämma som syskon åt Anna Maria. I kyrkboken står det också att den eventuelle brodern Anders Andersson Pingi är född i Jukkasjärvi därför gissade jag att alla tre kunde vara födda där.
 
Jag vore tacksam om någon kunde hjälpa mig så att jag kan komma på rätt väg och sänder med lite utdrag här nedan på de fakta som jag har. Jag är naturligtvis också mycket intresserad av Selmas fader med förnamn Anders.
 
Tacksam för svar!
 
 
 
Anna Maria Andersdotter - Pingi. Lapp. Född 1829 (Tärendö AI:1/4 s123). Död 1890-09-05 i Backstuga, Tärendö (BD) (Tärendö AI:1/4 s123). I Tärendö AI:1/4 s123 Antecknad som Lapp och Inhysing. Var läskunnig  
 
Far   Anders. (med tanke på Anna Marias efternamn).  
 
Barn: Selma Annasdotter - Pingi. Född 1854-03-18 i Männikkö (tidigare Ylikodanmännikkö), Tärendö (BD) (Tärendö AI:1/5 s135). Död 1936 (Muntliga uppgifter)
 
 
Eventuella syskon till Anna Maria Pingi:
 
Per Andersson - Palo - Pingi. Född 1821 (Tärendö AI:1/2 s34 (beräknat släktskap)). Död 1896-04-19 i Tärendö (BD) (Tärendö AI:2/1 s18).  
Anders Andersson - Pingi. Född 1826 i Jukkasjärvi (BD) (Pajala Ljung A s452 Tärendö (beräknat släktskap)). Död 1888-02-28 i Kompelusvaara, Tärendö (BD) (Tärendö AI:1/5 s154).  
 
 
Hälsningar Johnny Andersson

2007-03-17, 16:48
Svar #1

Johnny Andersson

Hej igen!
 
Nu efter snart sex år har jag inte kommit längre på min Pingi-gren. Jag skickar därför in min förfrågan igen och hoppas på bättre lycka denna gång. Samtliga uppgifter från ovanstående inlägg 2001-09-16 gäller fortfarande. Jag har dock fått ny mailadress, byt ut AT mot ett snabel-A.
 
Mvh Johnny Andersson

2008-12-29, 15:15
Svar #2

Utloggad Michael Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2020-11-29, 21:34
    • Visa profil
Hej,
Det finns en Anders född 17950224 i Jukkasjärvi födelsebok. Hans far är Knut Larsson Pingi. Letar själv anor till en Andersdotter Pingi f 1826 och har försökt att hitta denne Anders i en familjebildning utan att lyckas. Någon Anders Andersson Pingi född i Jukkasjärvi har jag tyvärr inte hittat.
H/MG

2009-01-09, 21:33
Svar #3

Utloggad Michael Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2020-11-29, 21:34
    • Visa profil
Hej igen,
Jag drar mig ur denna disk eftersom det inte var en Pingi jag sökte utan en Andersdotter Svonni! H/MG

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna