ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Foto eller vykort?  (läst 910 gånger)

2018-11-01, 16:11
läst 910 gånger

Utloggad Eva-Lotta Karnlind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 08:59
    • Visa profil
Hej!


Jag har en fundering om hur fotograferna jobbade. Jag har i min ägo ett svartvitt fotografi där det mycket svagt går att urskilja namnet H Eriksson Strängnäs, liksom ingraverat längst ned till höger. Formatet är liksom av gammalt vykortsnitt (mått 9x13,5) och baksidan har rader för adress. Min undran är följande; hur vanligt var det att man i början av förra seklet tog foton som sedan skickades som vykort? Och om en fotograf var hemmahörande i Strängnäs, skulle den bege sig till en annan ort långt utanför landskapet för att fotografera? Hur ska jag förhålla mig till kortet, d v s att det är ett vykort som vilket som helst eller som en foto taget i syfte att skickas som vykort till släkt och vänner med koppling till de avfotograferade. För mig är detta intressant eftersom det styr hur jag ska fortsätta leta, d v s är detta personer vilka som helst, är de släkt eller inte. För att ni ska förstå min fråga bifogar jag bilden.
Mvh,
Lotta K

2018-11-02, 20:58
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!


Jag har också i mitt ägo ärvda kort med bl a vykortsbaksida. Korten utformades så, för att man skulle kunna skicka dem till släkt och vänner.


En fotograf kunde ha filialer på andra ställen eller vara en ambulerande fotograf, d v s en som reste runt och fotograferade.


Någon fotograf H Eriksson i Strängnäs hittar jag inte. Jag antar att namnet är instansat?



Ann-Mari Bäckman

2018-11-03, 08:48
Svar #2

Utloggad Eva-Lotta Karnlind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 08:59
    • Visa profil
Hej Ann-Mari!


Det är instansat. Hittade inte ordet, tack för det :-) Jag fann fotografen häromdagen här på Rötter. https://forum.genealogi.se/index.php?topic=31945.0 Spännande att negativen tagits om hand. Tycker kortet är så trevligt. Vad tror du, 20-talet?

2018-11-03, 10:26
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anbytarforum är fantastiskt att leta i! Jag sökte bland inlagda kort i Strängnäs i Porträttfynd och i Bernhard Johansons Fotografregister, men utan resultat. Antagligen kanske han började fotografera, när visitkortens tid var ute (ungefär på 20-talets början).


Jag trodde att jag hade noterat tiden i svaret, men tydligen inte. Ja, fotot verkar vara från 1920-talet.
Ann-Mari Bäckman

2018-11-03, 10:42
Svar #4

Utloggad Eva-Lotta Karnlind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 08:59
    • Visa profil
Och jag googlade och fann länken den vägen :-) Tack för svar!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna