ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Symaskinens intåg?  (läst 1168 gånger)

2018-11-05, 08:47
läst 1168 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
På vad sätt fick man sina kläder förr?


Vad jag förstår så anlitade man lokala skräddare och sömmerskor eller sydde sina egna kläder hemma (för hand) på 1800-talet och tidigare.


Sedan underlättades denna hemsömnad av symaskinens intåg. När blev den vanlig i hemmet?


I mitt morföräldrars hem fanns en symaskin, som enligt min mamma skulle vara Anundsjös (Ångermanland) första symaskin. Jag kan ha fel, men tror att det var en Singer.


När blev det aktuellt att man kunde handla sina kläder i affär i stan eller på landsbygden?
Ann-Mari Bäckman

2018-11-05, 09:08
Svar #1

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1369
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 09:07
    • Visa profil

2018-11-06, 09:52
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack för svaret, men jag kan inte öppna din länk, men den kan jag nog leta själv.


Jag är också intresserad av funderingar kring när man kunde handla färdigsydda kläder i affär/handelsboden?
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna